krakowairport.pl

History of 50 years

Krakowskie lotnisko przeszło drogę od małego, wyłącznie wojskowego portu lotniczego, wchodząc w dwudziesty pierwszy wiek jako największe lotnisko regionalne w kraju.


Port dzisiejszy sukces zawdzięcza w dużej mierze zmianom polityczno – gospodarczym: Polska przystąpiła do Unii Europejskiej, nastąpiło otwarcie przestrzeni powietrznej i wejście tanich przewoźników. Ale najważniejsze dla sukcesu krakowskiego lotniska jest otwarcie na przyszłość przy jednoczesnym czerpaniu z doświadczeń wielu specjalistów, od pięćdziesięciu lat budujących najwyższe standardy obsługi przewoźników i pasażerów.


1964

  • Udostępnienie przez władze wojskowe 10 ha terenu na potrzeby przyszłego, cywilnego użytkownika oraz udzielenie pozwolenia na korzystanie z urządzeń lotniskowych.
  • Lądowanie pierwszego rejsowego samolotu Polskich Linii Lotniczych LOT.

1966

  • Pierwsza zagraniczna wizyta głowy państwa, Szachinszacha Iranu Mohammeda Rezy Pahlawi z małżonką, na krakowskim lotnisku.
  • Oddanie do użytku nowoczesnego pawilonu dworca pasażerskiego.

1971

  • Remont pasa startowego.

1989

  • Rozpoczęcie budowy dworca lotniczego.

1993

  • Otwarcie terminalu pasażerskiego przystosowanego do obsługi ruchu międzynarodowego.

1995

  • Uroczyste nadanie krakowskiemu lotnisku imienia Jana Pawła II.
  • Zakończenie generalnego remontu drogi startowej i oddanie jej do użytkowania.

2000

  • Otwarcie terminalu cargo służącego do składowania i spedycji towarów.
  • Oddanie do użytku parkingu dla samochodów i autokarów na 756 miejsc parkingowych.
  • Powstanie strefy wolnocłowej.

2001

  • Oddanie do użytku nowego modułu terminalu międzynarodowego, zwiększającego dwukrotnie dotychczasową kubaturę terminalu. Przepustowość lotniska osiąga poziom 1,3 mln rocznie.
  • Województwo Małopolskie staje się obok gminy miejskiej Kraków oraz gminy Zabierzów kolejnym komunalnym wspólnikiem spółki.
  • Uruchomienie executive lounge czyli luksusowej poczekalni dla pasażerów I klasy.

2002

  • Oddanie do użytku kolejnej część międzynarodowego terminalu pasażerskiego, w której zlokalizowana zostaje hala odlotów.
  • Lotnisko w Balicach zostaje głównym portem regionalnym w Polsce.

2003

  • Rozbudowa płyty postojowej o powierzchni 90 tys. metrów kwadratowych, która pomieści 17 maszyn średniej wielkości, oraz kilka awionetek.
  • Spółka zarządzająca lotniskiem zostaje członkiem Światowej Rady Portów Lotniczych – Airport Council International (ACI).
  • Po raz pierwszy zostaje obsłużonych ponad pół miliona pasażerów.

2004

  • Pojawienie się pierwszych przewoźników niskokosztowych.
  • Swoją bazę w Krakowie otwiera linia SkyEurope.
  • Lotnisko jako jedno z trzech w Polsce, zostaje wyznaczone do obsługi ruchu według układu z Schengen.
  • Rozpoczęcie kolejnego etapu rozbudowy terminalu - drugiego skrzydła terminalu pasażerskiego.

2005

  • Lotnisko zostaje wpisane do rejestru lotnisk cywilnych.
  • Dostosowaniu lotniska do wymogów układu z Schengen. Dwukrotne powiększenie powierzchni poczekalni dla pasażerów, po odprawie bagażowej i paszportowej. Powstanie nowej bagażowni, stanowisk do odpraw bagażowych oraz nowych punktów kontroli paszportowej.
  • Wzrost ruchu pasażerskiego o 88,5 procent.

2006

  • Uruchomienie pierwszego w Polsce połączenia kolejowego pomiędzy centrum Krakowa a Kraków Airport.
  • Wmurowanie kamienia węgielnego pod budowę nowej strażnicy Lotniskowej Służby Ratowniczo – Gaśniczej.
  • Ukazanie się pierwszego, bezpłatnego numer lotniskowego magazynu AIRGATE.
  • Po raz pierwszy obsłużono ponad 2 mln pasażerów.

2007

  • Wyodrębnienie obsługi krajowego ruchu lotniczego z terminalu międzynarodowego i przeniesienie do nowego terminalu.
  • Otwarcie strefy Schengen terminalu międzynarodowego.
  • Przystąpienie krakowskiego lotniska do programu badania jakości usług (Airport Services Quality – ASQ), prowadzonego przez Światową Radę Portów Lotniczych (ACI).
  • Uruchomienie pionierskiego programu Potrzebujesz Pomocy/ Need Help?
  • Wprowadzenie nowej identyfikacji wizualnej lotniska. Logo krakowskiego lotniska zostają dmuchawce. Zaczyna również funkcjonować skrócona nazwa portu "Kraków Airport”.
  • Po raz pierwszy obsłużono ponad 3 mln pasażerów.
  • Uruchomienie Business Lounge w strefie Schengen

2008

  • Do użytku zostaje oddany budynek BAT, obecnie siedziba władz spółki zarządzającej lotniskiem.
  • Zostaje otwarty nowy taras widokowy w terminalu międzynarodowym.

2009

  • Rusza Program grantowy „Wspieramy Sąsiadów”.
  • Rozpoczęcie budowy łącznika pomiędzy pasem startowym a płytą postojową wraz z trzema nowymi miejscami postojowymi.

2010

  • Otwarcie parkingu wielopoziomowego zlokalizowanego naprzeciwko terminala międzynarodowego.
  • Zakończenie budowy łącznika pomiędzy płytą postojową a drogą startów i lądowań.
  • Modernizacja salonu VIP.
  • Uruchomienie systemu świetlnego wskaźnika kąta schodzenia PAPI oraz systemu podświetlanych znaków pionowych.

2011

  • Zamontowanie systemu precyzyjnego podejścia do lądowania ILS.
  • Wydanie przez Wojewodę Małopolskiego pozwolenia na budowę i rozbudowę terminalu pasażerskiego oraz wewnętrznego układu komunikacyjnego krakowskiego lotniska.
  • Wprowadzenie nowej usługi „Wycieczki po lotnisku” – odpłatnego zwiedzania części ogólnodostępnej lotniska.

2012

  • Przejęcie przez spółkę zarządzającą lotniskiem Kraków Airport obsługi informacji lotniskowej.
  • Otwarcie nowego regularnego połączenia Kraków – Moskwa.
  • Uruchomienie własnej sieci taksówkowej.
  • Przygotowanie i obsługa emisji obligacji spółki o wartości do 615 mln zł, umożliwiających rozbudowę krakowskiego lotniska.

2013

  • Rozpoczęcie procesu inwestycji Kraków Airport 2015.
  •  Uzyskanie uprawnienia LVTO (Low Visibility Take-Off) pozwalające na wykonywanie startów w warunkach ograniczonej widzialności.
  • Otrzymanie przez Kraków Airport prestiżowej nagrody The Routes Airport Marketing Awards 2013 za działania marketingowe wspierające rozwój siatki połączeń.
  • Otwarcie bazy irlandzkiego przewoźnika Ryanair.
  • Przejęcie przez Służbę Ochrony Lotniska obowiązków Straży Granicznej w zakresie kontroli pasażerów przy odprawie.
  • W Kraków Airport obsłużono rekordową liczbę 3 647 616 pasażerów.
  • Uzyskanie przez Kraków Airport zezwolenia na obsługę naziemną na lotnisku użytku publicznego Kraków-Balice w zakresie obsługi płytowej obejmującej transport załogi i pasażerów pomiędzy statkiem powietrznym a terminalem - rozszerzenie zakresu realizacji usługi VIP (transport pasażerów najwyższej klasy limuzynami - BMW S7)

2014

  • Podpisanie przez Marszałka Województwa Małopolskiego oraz Zarządu Kraków Airport umowy na dofinansowanie budowy wewnętrznego układu komunikacyjnego krakowskiego portu lotniczego.
  • Ogłoszenie przez irlandzkiego przewoźnika Ryanair otwarcia połączeń krajowych na trasie Kraków – Gdańsk.
  • Oddanie nowej części terminalu międzynarodowego, w której odbywać będzie się obsługa ruchu przylotowego (planowane: koniec roku 2014).
  • Oddanie do użytku hotelu Hilton Garden Inn (planowane: jesień 2014) .