krakowairport.pl

Dlaczego nie jest możliwe wykonanie przebudowy drogi startowej przy założeniu utrzymania ciągłości działania lotniska?

Przebudowa obecnie użytkowanej drogi startowej „pod ruchem”, np. w trybie prac wykonywanych jedynie w godzinach nocnych, pozwalająca na użytkowanie drogi startowej za dnia, jest niemożliwa z uwagi na zakres i skalę potrzebnych do wykonania prac, by nowa nawierzchnia spełniała istniejące wymagania. W taki sposób można przeprowadzić jedynie modernizację lub remont drogi startowej, której parametry są zgodne lub nieznacznie odbiegają od obecnie obowiązujących przepisów, co pozwala na wykonywanie prac odcinkowo, w krótkich okresach czasu. Konieczność zmiany przekroju drogi startowej, z jedno- na dwuspadowy (daszkowy) oraz wymagana korekta spadków podłużnych i wysokości niwelety drogi startowej, uniemożliwiają wykonanie połączenia starych i nowych odcinków drogi startowej o zupełnie różnym przekroju i na różnej wysokości*. Dodatkowo stan dolnych warstw podbudowy istniejącej drogi startowej nie pozwala na ich wykorzystanie i konieczne jest wykonanie nowej konstrukcji. Odcinkowe wyburzanie użytkowanego pasa i budowa w tym miejscu nowego o innej konstrukcji, odmiennym przekroju i na innym poziomie nawierzchni nie jest możliwe w tak krótkich okresach czasu, by można było zachować ciągłość działania lotniska. Prowadzenie tego typu prac wiązałoby się również z szeregiem ograniczeń operacyjnych w zakresie dostępności pomocy nawigacyjnych, które musiałyby zostać wyłączone.

 
* takie prace są możliwe, ale z uwagi na wymagania ADR.OPS.B.070, długość tzw. rampy przejściowej musiałaby mieć nawet kilkaset metrów.