AVIATION FLASH
FINNAIR I AIRBUS A350 XWB
Rozszerzając flotę o najnowszego Airbusa A350 XWB, Finnair postawił na estetykę i jakość obsługi. Przy wejściu na pokład pasażerowie witani są wizualizacją obłoków płynących po błękitnym niebie. Kabinę A350, wyróżnioną za wzornictwo oraz komfort, zaprojektowała fińska pracownia dSign Vertti Kivi & Co. Jej przestronne i jasne wnętrze utrzymane jest w białej, niebieskiej i srebrnoszarej kolorystyce, a także w naturalnym skandynawskim stylu. Oświetlenie LED stopniowo dostosowuje się do pory dnia, roku, a nawet destynacji. Posiada 16 milionów odcieni, może naśladować 24 różne zjawiska na niebie, w tym zorzę polarną. Okna panoramiczne wpuszczają do kabiny więcej naturalnego światła. Szerokokadłubowy A350 zapewnia pasażerom większy komfort dzięki dodatkowej przestrzeni na pokładzie i szerszym fotelom. Całkowita liczba miejsc w A350 XWB Finnaira wynosi 297, z czego 46 miejsc znajduje się w klasie biznes, 43 w sekcji Economy Comfort, a 208 w klasie ekonomicznej. Fotele w klasie biznes rozkładają się do pozycji leżącej i zainstalowane zostały w konfiguracji 1-2-1, co umożliwia bezpośredni dostęp z korytarza do wszystkich foteli. Natomiast fotele w klasie ekonomicznej zainstalowano w konfiguracji 3-3-3. Pasażerowie klasy biznesowej, posiadacze kart Finnair Gold i Platinum oraz uczestnicy programu lojalnościowego sojuszu oneworld o statusie Sapphire i Emerald mogą korzystać bezpłatnie z nieograniczonego dostępu do Internetu. W klasie ekonomicznej dostęp do Internetu można wykupić na godziny lub na cały lot. Pierwszy Airbus A350 Finnaira zacznie obsługiwać loty dalekodystansowe 21 listopada 2015 roku na trasie z Helsinek do Szanghaju.
AIRPORT FLASH
POROZUMIENIE SAS I CITYJET
Współpraca między przewoźnikami obejmuje połączenia regionalne – w jej ramach Cityjet przejmuje 100% udziałów w Blue1, czyli spółce córce SAS-u. Strategia SAS zakłada zapewnienie pasażerom często podróżującym bogatej siatki z częstymi lotami do, z i po Skandynawii. Aby dostosować swoją ofertę do przepływów pasażerów, SAS wynajmuje pojemność w formie wet lease w mniejszych regionalnych samolotach odrzutowych lub turbośmigłowych. Zgodnie ze swoją strategią przewoźnik zawarł porozumienie z Cityjet na wet lease 8 nowych samolotów typu Bombardier CRJ900s. Poprzez swoją spółkę Cimber SAS operuje już 12 maszynami tego typu. Nowe 90-miejscowe samoloty w barwach SAS-u wejdą do służby od marca 2016 roku na tych trasach, gdzie będzie potrzebny mniejszy samolot. Sprzedaż spółki zależnej i porozumienie wet lease agreement mają poprawić strukturę kosztową w SAS.
BRITISH AIRWAYS Z BOEINGIEM 787-9
Pierwszy Boeing 787-9 od 25 października br. rozpoczyna operacje do Delhi, a od 5 listopada br. lata do Abu Dhabi i Muskatu. Kolejne trasy B787-9 zaplanowano do Kuala Lumpur, Austin w Teksasie oraz San Jose w Kalifornii. Boeing 787-9 British Airways został skonfigurowany w układzie klasy pierwszej (8 miejsc), klasy Club World, World Traveller Plus (premium economy) i Worlds Traveller (ekonomicznej). W pakiecie zamówień British Airways posiada 22 samoloty B787-9. Drugi trafił do przewoźnika w październiku, a dostawa dwóch kolejnych zaplanowana jest na koniec 2015 roku. Łącznie we flocie British Airways znajdą się 42 samoloty B787-9. Kolejnym kamieniem milowym dla wyspiarskich linii był ostatni rejs Boeinga 737 na trasie Turyn – Londyn Gatwick. B737 zostaną zastąpione samolotami typu Airbus A320. W br. flota British Airways zostanie powiększona o 15 samolotów, w tym 2 egzemplarze A380, 5 egzemplarzy B787-9 oraz 8 egzemplarzy A320. British Airways będą operowały w sumie 12 samolotami A380 i 18 samolotami A320.