AVIATION FLASH
Fench Blue – nowy przewoźnik
French Blue to nowy gracz na rynku tanich przewoźników. Pierwsze loty odbędą się już w tym roku. Wejście jest o tyle mocne, że French Blue na swój debiut wybrał transatlantyckie połączenie Paryż – Karaiby. Właścicielem linii jest Grupa Dubreuil, która pierwsze doświadczenie w branży zdobyła dzięki Air Caraibes z bazą na francuskich Antylach. Grupa zajmuje się także hotelarstwem, energetyką i gastronomią. Połączenie z Paryża (Orly) do Punta Cany na Dominikanie wystartuje już we wrześniu tego roku. Kolejne połączenie zostanie uruchomione od czerwca 2017 r., a będą to rejsy na Mauritius i Reunion. Francuzi zaczynają przezornie od dwóch Airbusów A330-300 oraz dwóch
A350-900. Pierwszy A330 wyposażony w dwie klasy dla 378 pasażerów zostanie dostarczony w czerwcu 2016 r. Dostawa pierwszego A350 i drugiego A330 spodziewana jest natomiast wiosną 2017 r., drugiego A350 rok później. Samoloty kupi Grupa Dubreuil, a następnie wydzierżawi je spółce French Blue.
AVIATION FLASH
Airbus A320ceo 
w barwach Aegean
Premiera samolotu A320neo opracowanego w kooperacji Airbusa oraz Pratt & Whitney okazała się wielkim sukcesem. Podczas inauguracyjnego przyjęcia pierwszego egzemplarza obecni byli prezesi Carsten Spohr (Grupa Lufthansa), Fabrice Brégier (Airbus), Robert Leduc (Pratt & Whitney) oraz grupa 700 gości reprezentujących media. Liczne grono mogło poznać nowe parametry maszyny. A jest się czym chwalić. A320neo wykazuje o 15% mniejsze zużycie paliwa niż poprzednik, co przełoży się nie tylko na oszczędności, ale też znaczne obniżenie emisji CO2. Co więcej,o połowę udało się obniżyć emisję hałasu. Dzięki nowej konstrukcji silnika producent może się szczycić emisją na poziomie 85 decybeli. To wynik niespotykany w tej klasie jednostek, ale miejmy nadzieję, że to zapowiedź nowych standardów. Na tym nie koniec. W nowym modelu udało się także lepiej zagospodarować przestrzeń co przekłada się na dodatkowe 12 miejsc siedzących na pokładzie samolotu. Współpraca Airbusa i Lufthansy trwa już 40 lat, w tym czasie przewoźnik zamówił 392 samoloty. Nowe zamówienie to łącznie 116 egzemplarzy modeli A320neo oraz A321neo.
Pasażerski Boom
Trwają prace nad nowym samolotem pasażerskim o nazwie Boom osiągającym naddźwiękowe prędkości. Widać, że zbliża się technologiczny przełom w tej kategorii statków powietrznych – nie tak dawno pisano o zbliżonych projektach realizowanych przez NASA i Aerion. Zespół pracujący nad nowym samolotem ma siedzibę w Denver i już może pochwalić się poprawą parametrów w stosunku do słynnego Concorde’a. Maszyna z wynikiem 2,2 Macha wyprzedza swojego słynnegokonkurenta o 0,2 Macha, a koszty eksploatacji szacunkowo pozwalają na ustalenie cen biletów porównywalnych z poziomem, na jakim kształtują się obecnie stawki w klasie biznes. 
Na razie projekt jest we wstępnej fazie rozwoju, a pierwszy lot planowany jest na koniec 2017 r. Samolotem już interesują się potencjalni kupcy. Według informacji zdobytych przez dziennikarzy magazynu „Fortune” zakupem nowego samolotu są zainteresowane m.in. linie Virgin.
AVIATION FLASH