krakowairport.pl

30.0 °CprzejaśnieniaCzas lokalny: 17:11Więcej
string(7034) " 155/A/NBP/2020 2020-08-11 bat (Tajlandia) 1 THB 0,1203 dolar amerykaski 1 USD 3,7390 dolar australijski 1 AUD 2,6822 dolar Hongkongu 1 HKD 0,4825 dolar kanadyjski 1 CAD 2,8103 dolar nowozelandzki 1 NZD 2,4750 dolar singapurski 1 SGD 2,7246 euro 1 EUR 4,4016 forint (Wgry) 100 HUF 1,2762 frank szwajcarski 1 CHF 4,0896 funt szterling 1 GBP 4,8934 hrywna (Ukraina) 1 UAH 0,1355 jen (Japonia) 100 JPY 3,5237 korona czeska 1 CZK 0,1679 korona duska 1 DKK 0,5910 korona islandzka 100 ISK 2,7322 korona norweska 1 NOK 0,4162 korona szwedzka 1 SEK 0,4283 kuna (Chorwacja) 1 HRK 0,5887 lej rumuski 1 RON 0,9105 lew (Bugaria) 1 BGN 2,2505 lira turecka 1 TRY 0,5151 nowy izraelski szekel 1 ILS 1,0991 peso chilijskie 100 CLP 0,4639 peso filipiskie 1 PHP 0,0763 peso meksykaskie 1 MXN 0,1674 rand (Republika Poudniowej Afryki) 1 ZAR 0,2128 real (Brazylia) 1 BRL 0,6821 ringgit (Malezja) 1 MYR 0,8907 rubel rosyjski 1 RUB 0,0513 rupia indonezyjska 10000 IDR 2,5470 rupia indyjska 100 INR 5,0106 won poudniowokoreaski 100 KRW 0,3156 yuan renminbi (Chiny) 1 CNY 0,5380 SDR (MFW) 1 XDR 5,2641 "
4,89 PLN 4,40 PLN 3,74 PLN

Innowacyjne technologie nawigacyjne w Krakowie

Data Publikacji

16.12

2016

W środę, 14 grudnia 2016 r., przedstawiciele Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej oraz Zarząd Kraków Airport podpisali list intencyjny dotyczący współpracy mającej na celu uruchomienie na krakowskim lotnisku systemu GBAS (Ground Based Augmentation System).

Rys. PAŻP
Rys. PAŻP

Podpisane porozumienie dotyczy wdrożenia na krakowskim lotnisku instrumentalnych procedur lotu w oparciu o system GBAS (Ground Based Augmentation System), wykorzystujący satelitarną technologię wspomagającą system nawigacyjny kontroli ruchu lotniczego.

GBAS (Ground Based Augmentation System)

Obecnie system GBAS funkcjonuje na największych lotniskach w Stanach Zjednoczonych (np. w San Francisco), w Europie (np. Frankfurt, Malaga, Brema, Zurych). Przewiduje się, że w przyszłości system GBAS stanie się alternatywą dla obecnie funkcjonujących systemów ILS, jednak w najbliższej przyszłości oba systemu będą działać równolegle, zapewniając szerszy dostęp przewoźników do lotniska.

Nowa technologia (pojedynczy system GBAS) umożliwia nie tylko równoczesne zapewnienie podejść do lądowania porównywalne z ILS na wszystkich kierunkach drogi, przenoszenie operacji lotniczych z określonej drogi startowej na inną bez konieczności instalowania dodatkowych urządzeń, ale przede wszystkim elastyczność w projektowaniu procedur dolotowych na lotnisku. Pośrednio wprowadzenie nowej technologii wpłynie na zmniejszenie zużycia paliwa przez linie lotnicze oraz projektowanie tras nad obszarami mniej zaludnionymi.

W Krakowie z uwagi na planowaną budowę nowej drogi startowej, przy zachowaniu ciągłości funkcjonowania lotniska, system GBAS ułatwi płynne przeniesienie operacji lotniczych z dotychczasowej drogi startowej na nową, ponieważ ten sam system będzie działał również na nowej drodze startowej.

***
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej jest jedyną w kraju instytucją szkolącą oraz zatrudniającą kontrolerów ruchu lotniczego, którzy pełnią służbę przez całą dobę, siedem dni w tygodniu. Każdego dnia obsługują około 2,5 tys. lotów. Rocznie: około miliona. PAŻP jest także odpowiedzialna za zarządzenie polską przestrzenią powietrzną oraz za zaawansowaną infrastrukturę lotniczą, którą buduje i rozwija. Sprawuje nadzór m.in. nad systemem radarowym, urządzeniami nawigacji lotniczej, systemami łączności i systemami wspomagającymi lądowanie.