krakowairport.pl

22.0 °Cmożliwy słaby deszczCzas lokalny: 18:29Więcej
string(7034) " 150/A/NBP/2020 2020-08-04 bat (Tajlandia) 1 THB 0,1201 dolar amerykaski 1 USD 3,7364 dolar australijski 1 AUD 2,6693 dolar Hongkongu 1 HKD 0,4821 dolar kanadyjski 1 CAD 2,7951 dolar nowozelandzki 1 NZD 2,4705 dolar singapurski 1 SGD 2,7174 euro 1 EUR 4,4060 forint (Wgry) 100 HUF 1,2779 frank szwajcarski 1 CHF 4,0806 funt szterling 1 GBP 4,8828 hrywna (Ukraina) 1 UAH 0,1342 jen (Japonia) 100 JPY 3,5265 korona czeska 1 CZK 0,1681 korona duska 1 DKK 0,5918 korona islandzka 100 ISK 2,7538 korona norweska 1 NOK 0,4097 korona szwedzka 1 SEK 0,4281 kuna (Chorwacja) 1 HRK 0,5899 lej rumuski 1 RON 0,9114 lew (Bugaria) 1 BGN 2,2527 lira turecka 1 TRY 0,5361 nowy izraelski szekel 1 ILS 1,0960 peso chilijskie 100 CLP 0,4931 peso filipiskie 1 PHP 0,0761 peso meksykaskie 1 MXN 0,1655 rand (Republika Poudniowej Afryki) 1 ZAR 0,2166 real (Brazylia) 1 BRL 0,7023 ringgit (Malezja) 1 MYR 0,8849 rubel rosyjski 1 RUB 0,0508 rupia indonezyjska 10000 IDR 2,5557 rupia indyjska 100 INR 4,9797 won poudniowokoreaski 100 KRW 0,3130 yuan renminbi (Chiny) 1 CNY 0,5352 SDR (MFW) 1 XDR 5,2818 "
4,88 PLN 4,41 PLN 3,74 PLN

Kraków Airport planuje wprowadzić innowacyjną technologię oczyszczania wód opadowych

Data Publikacji

12.06

2019

Kraków Airport oraz Veolia Water Technologies sp. z o.o. podpisali dziś list intencyjny dotyczący opracowania koncepcji kompleksowego zagwarantowania jakości odprowadzanych wód opadowych z terenu lotniska Kraków-Balice do systemu kanalizacji deszczowej, a dalej do zewnętrznego naturalnego odbiornika.

Krakowskie lotnisko - jako pierwsze w Polsce i trzecie na świecie - zamierza wprowadzić innowacyjną w skali globalnej technologię wykorzystywaną do oczyszczania wód opadowych odprowadzanych z terenu portu. To przedsięwzięcie niezwykle ważne dla sprawnego i bezpiecznego funkcjonowania infrastruktury lotniskowej, a także rozwijania niezawodnej i zrównoważonej infrastruktury w ramach realizacji inwestycji objętych Planem Generalnym Lotniska Kraków/Balice.

 

Celem projektu jest zagwarantowanie jak najwyższych standardów ochrony środowiska i zapewnienie pełnej funkcjonalności i bezpieczeństwa obiektów lotniska. Technologia została już z sukcesem wdrożona m.in. na lotniskach w Londynie oraz Oslo. Działanie to wpisuje się w realizację celów zrównoważonego rozwoju do roku 2030 (cel 9).

 

Według Veolia Technologies sp. z o.o., instalacja oczyszczająca wykorzystuje dedykowaną, opatentowaną technologię, opartą na systemie MBBR (Moving Bed Bioreactor) wykorzystującą tzw. złoże zawieszone, łączącą zalety procesu osadu czynnego oraz procesów wykorzystujących biofilm porastający złoża zraszane. Zbiorniki procesowe pracują w trybie ciągłym bez potrzeby płukania, w których nie występuje zjawisko zatykania się złoża biologicznego. Biofilm porasta kształtki wykonane z polietylenu lub polipropylenu, które są utrzymywane w stałym ruchu poprzez napowietrzanie lub mieszanie.

 

Elementem uzupełniającym i potwierdzającym prawidłowość przyjętych w koncepcji rozwiązań będą badania laboratoryjne przeprowadzone w laboratorium VWT Anox Kaldnes w Lund w Szwecji. Badania zostaną przeprowadzone na próbie wód opadowych pobranych z terenu krakowskiego lotniska. W efekcie powstanie dokumentacja umożliwiająca przystąpienie do prac projektowych instalacji oczyszczającej zanieczyszczone wody pochodzące z procesu odladzania samolotów oraz drogi startowej. W koncepcji zostanie uwzględnione powiązanie nowego obiektu z istniejącą infrastrukturą systemu wód opadowych oraz Potokiem Olszanickim.

 

Kraków Airport opiera swoją działalność na zasadach zrównoważonego rozwoju, podejmując szereg działań z zakresu ochrony środowiska naturalnego. Wprowadza innowacyjne i proekologiczne rozwiązania, takie jak stacja ładowania pojazdów elektrycznych czy hybrydowe auta dla marszałków i obsługi VIP. Lotnisko realizuje programy skierowane do lokalnej społeczności, które mają na celu poprawę jakości życia, np. program poprawy komfortu akustycznego.

 

Na początku czerwca w  Kraków Airport  został uruchomiony także nowy fragment płaszczyzny postojowej samolotów, o powierzchni ok. 2,1 ha, zrealizowany w ramach zadania inwestycyjnego pn. „Wykonanie robót budowlanych polegających na  rozbudowie płaszczyzny postojowej w części północnej w zakresie stanowisk postojowych dla statków powietrznych o kodzie C z możliwością ich odladzania”. W ramach rozbudowy płaszczyzny postojowej powstała nowa, wewnątrzpłytowa droga kołowania S (Sierra) oraz stanowiska postojowe dla samolotów o kodzie referencyjnym C o numerach 22, 23 i 24. W okresie zimowym nowa część płaszczyzny postojowej będzie wykorzystywana do odladzania statków powietrznych. Środki służące do odladzania, będą zbierane za pomocą sieci odwodnień liniowych i odprowadzane do zamkniętych zbiorników, zlokalizowanych w pobliżu stacji transformatorowej ST-12.