krakowairport.pl

Społeczna odpowiedzialność Kraków Airport doceniona w Raporcie „Odpowiedzialny biznes w Polsce 2016. Dobre praktyki”.

Data Publikacji

30.03

2017

Krakowskie lotnisko w gronie 180 firm, których praktyki z zakresu CSR zostały ujęte w 15. edycji Raportu Forum Odpowiedzialnego Biznesu „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki”. W tym roku w prestiżowej publikacji Forum Odpowiedzialnego Biznesu znalazła się rekordowa liczba aktywności portu - 7 wyróżnionych praktyk.

Wśród opublikowanych praktyk portu są dwa działania długoletnie, prezentowane w poprzednich edycjach Raportu, program obchodzący w tym roku 10-lecie funkcjonowania, ale także cztery zupełnie nowe działania, zainicjowane przez krakowskie lotnisko w 2016 roku.


To czwarta edycja Raportu, w której udział wzięło krakowskie lotnisko. Premiera tegorocznej edycji Raportu odbyła się 30 marca br., podczas konferencji w Centrum Kreatywności Targowa w Warszawie.


WYRÓŻNIONE PRAKTYKI KRAKOWSKIEGO LOTNISKA


Opisana w 15. edycji Raportu aktywność Kraków Airport w zakresie społecznej odpowiedzialności i zrównoważonego rozwoju została ujęta w trzech obszarach – zaangażowanie społeczne i rozwój społeczności lokalnej, praktyki z zakresu pracy oraz zagadnienia konsumenckie.


ZAANGAŻOWANIE SPOŁECZNE I ROZWÓJ SPOŁECZNOŚCI LOKALNEJ

 

Konkurs grantowy "Wspieramy Sąsiadów" to projekt flagowy Kraków Airport. Po raz pierwszy ukazał się w Raporcie „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki” w 2013. Od tego czasu co roku wymieniany jest w zestawieniu długoletnich dobrych praktyk w obszarze zaangażowanie społeczne i rozwój społeczności lokalnej. Konkurs polega na finansowym wsparciu inicjatyw lokalnych na terenie gmin bezpośrednio sąsiadujących z lotniskiem, służących podnoszeniu poziomu życia lokalnej społeczności. Dotychczas odbyło się 8 edycji konkursu, w trakcie których dofinansowano ponad 120 inicjatyw mieszkańców. Obecnie trwają ostatnie przygotowania do ogłoszenia 9. edycji konkursu.


W tym samym obszarze, w podkategorii „Tworzenie miejsc pracy i rozwój kompetencji” znalazł się program praktyk „Need Help”, który obchodzi w tym roku swoje 10-lecie. W trakcie miesięcznej praktyki studenci pracują w lotniskowej służbie Need Help, której zadaniem jest pomaganie pasażerom oraz odwiedzającym krakowskie lotnisko. Dla uczestników praktyki to najlepszy sposób, aby w krótkim czasie poznać złożoność funkcjonowania lotniska. W trakcie czterech tygodni praktykanci zapoznają się m.in. z topografią lotniska, zasadami bezpieczeństwa, zadaniami służb i bieżącym funkcjonowaniem portu. Po zdobyciu odpowiedniej wiedzy, uczestnicy programu przechodzą do zadań praktycznych. Program Need Help cieszy się dużym zainteresowaniem wśród studentów, co odzwierciedlają statystyki - dotychczas w programie udział wzięło 436 praktykantów. Po przebytej praktyce najlepsi studenci otrzymują propozycję pracy. Ze wszystkich uczestników praktyk około 120 osób podjęło stałą pracę w branży lotniczej. Oprócz Kraków Airport, z doświadczenia i zdobytych umiejętności praktykantów korzystają również partnerzy krakowskiego lotniska, w tym linie lotnicze. Wśród firm, które zatrudniły praktykantów są firmy handlingowe, spółki córki, linie: easyJet, Emirates Airlines oraz Qatar Airways, a także Polska Agencja Żeglugi Powietrznej.


PRAKTYKI Z ZAKRESU PRACY

 

Po raz drugi w Raporcie „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki” w podkategorii „Wsparcie pracowników” znalazła się inicjatywa, która wyszła od pracowników z myślą o współpracownikach, którzy znaleźli się w trudnej sytuacji życiowej. Ujęta w obszarze praktyki z zakresu pracy Świąteczna akcja pomocy współpracownikom realizowana jest w porcie od dwóch lat i jej popularność stale rośnie. Obecność tej praktyki w Raporcie to podziękowanie za zaangażowanie pracowników i dodatkowa motywacja do aktywnego działania na kolejne lata. Akcja powstała spontanicznie w 2015 r. poprzez modyfikację corocznej akcji świątecznej pomocy i zmianie jej charakteru na wewnętrzny. W ramach akcji w porozumieniu z Zakładową Komisją Świadczeń Społecznych wybierane są rodziny, których potrzeby są najpilniejsze. Aby zachować anonimowość, do informacji publicznej podaje się wyłącznie wiek i płeć dzieci, które dzielą się swoimi świątecznymi życzeniami. W 2. edycji akcji każdą z rodzin opiekował się inny pion Spółki. Za zebrane fundusze kupiono potrzebne artykuły, meble oraz sprzęt.


Drugim działaniem lotniska, które zostało opublikowane w obszarze praktyk z zakresu pracy (podkategoria „Wolontariat pracowniczy”) jest Konkurs grantowy „Wspieramy Wolontariuszy”, którego pierwsza edycja odbyła się w 2016 r. Konkurs ma za zadanie wesprzeć działalność prospołeczną pracowników portu, którzy poświęcają swój wolny czas i energię oraz wykorzystują swoje umiejętności, aby pomagać innym. W pierwszej edycji konkursu zrealizowano 6 projektów, w których uczestniczyło 51 wolontariuszy.


ZAGADNIENIA KONSUMENCKIE

 

W tym roku krakowskie lotnisko po raz pierwszy zostało docenione w obszarze zagadnień konsumenckich. Wśród 42 opublikowanych w tym obszarze praktyk, aż 3 należą do Kraków Airport - wśród nich: aplikacja mobilna Kraków Airport, udogodnienia dla podróżujących z dziećmi, wybieg dla czworonogów.


W lipcu 2016 r. krakowskie lotnisko jako jedyne w Polsce, uruchomiło bezpłatną lotniskową aplikację mobilną, w pełni zintegrowaną z systemem informacji lotniskowej. Aplikacja dostępna jest w dwóch wersjach językowych polskiej i angielskiej. Intuicyjna aplikacja obejmuje wszystkie informacje, potrzebne do sprawnego poruszania się po lotnisku, związane bezpośrednio z systemem informacji lotniskowej i procedurą odprawy biletowo-bagażowej, jak również publicznym transportem zbiorowym, a także wszelkimi dostępnymi na terenie lotniska usługami i udogodnieniami dla pasażerów: od parkingów, przez place zabaw i usługi gastronomiczne. Wśród dostępnych funkcji pasażerowie znajdą: interaktywny plan lotniska w wersji 3D, system powiadamiania o zmianie statusu rejsu, lokalizator zaparkowanego samochodu, czy możliwość tworzenia pocztówek. Aplikacja najczęściej pobierana jest w krajach Europy Zachodniej, ale także m.in. w tak odległych państwach jak: Indie, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Hong Kong, Dominikana czy Somalia.


Opisane w 15. edycji Raportu udogodnienia dla podróżujących z dziećmi to efekt zakończonej w grudniu 2016 rozbudowy i modernizacji terminalu pasażerskiego. W każdej strefie terminalowej znajdą się przyjazne pokoje rodzinne, gdzie w intymnych i przyjaznych dla dziecka warunkach, można nakarmić je w wygodnym fotelu. Pokoje wyposażono w przewijaki dla niemowląt oraz pojemniki na zużyte pieluchy. Ponadto w pokojach znajdą się kuchenki mikrofalowe, w których można podgrzać jedzenie dla dzieci. W terminalu znajduje się również automat z produktami dla dzieci. Dodatkowe przewijaki dla niemowląt zamontowano w toaletach damskich i męskich. Rodzice, którzy nie zabierają na urlop wózka lub nadali go do luku bagażowego, mogą skorzystać z bezpłatnej usługi lotniskowych wózków dziecięcych. Lotniskowe wózki dziecięce dostępne są po przejściu przez kontrolę bezpieczeństwa. Kobiety w zaawansowanej ciąży oraz rodziny podróżujące z dziećmi do lat 3 mogą skorzystać z dodatkowego przejścia do kontroli bezpieczeństwa o nazwie „Special Service Line”. Przejście pozwala na skrócenie czasu oczekiwania na kontrolę bezpieczeństwa i tym samym na zwiększenie komfortu pasażerów wymagających szczególnej opieki. Aby umilić najmłodszym oczekiwanie na samolot w terminalu przygotowano także kilka miejsc do zabawy.


Kraków Airport to pierwszy port lotniczy w Polsce, który wprowadził udogodnienie w postaci wybiegu dla czworonogów, zaprojektowanego z myślą o odlatujących i przylatujących pupilach. Ogrodzony wybieg zlokalizowany jest przy parkingu terenowym tuż obok terminalu pasażerskiego. Wybieg dla zwierząt wyposażony jest w ławeczki dla właścicieli, specjalne poidełka oraz zestaw urządzeń do zabawy dla zwierząt. W najbliższym czasie planowane jest doposażanie wybiegu w kolejne urządzenia do zabawy.
 

O Raporcie „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki”

 

15. jubileuszowa edycja raportu Forum Odpowiedzialnego Biznesu „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki” prezentuje dane za 2016 rok i zawiera 880 przykładów działań społecznie odpowiedzialnych, zgłoszonych przez 180 firm z całej Polski. Raport grupuje działania firm według 7 obszarów normy ISO 26000: ład organizacyjny, prawa człowieka, praktyki z zakresu pracy, środowisko, uczciwe praktyki operacyjne, zagadnienia konsumenckie, zaangażowanie społeczne i rozwój społeczności lokalnej.
 

W tym roku Raport „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki” po raz pierwszy połączony został z globalnymi 17 Celami Zrównoważonego Rozwoju (Sustainable Development Goals - SDG), ustanowionymi przez ONZ w 2015 roku. Obok tradycyjnego zakwalifikowania do danego obszaru normy ISO 26000 praktykom w Raporcie zostały przyporządkowane również realizowane przez nie cele SDG. Autorzy Raportu chcą w ten sposób zwrócić uwagę na wyzwania zrównoważonego rozwoju zdefiniowane na poziomie globalnym.

 

Raport „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki” to najważniejsza cykliczna publikacja Forum Odpowiedzialnego Biznesu, wydawana od 2002 roku. Raport jest przeglądem aktywności firm, które zgłosiły swoje działania w zakresie CSR, oraz podsumowuje najważniejsze kwestie związane z odpowiedzialnym biznesem w danym roku w Polsce. W części wprowadzającej znajdują się artykuły i komentarze ekspertów/ekspertek. Stałym elementem publikacji jest także przegląd wybranych artykułów prasowych oraz kalendarium wydarzeń związanych z CSR. Więcej informacji na temat Raportu oraz Forum Odpowiedzialnego Biznesu na stronie www.odpowiedzialnybiznes.pl.


Wersja PDF raportu: odpowiedzialnybiznes.pl/publikacje/raport-2016/