krakowairport.pl

FAQ

Najczęściej zadawane pytania dotyczące nowej drogi startowej.

  1. 1. Dlaczego NOWA droga startowa?

    • Co leżało u podstaw decyzji o budowie nowej drogi startowej?

      Decyzja o konieczności budowy nowej drogi startowej ma związek z wcześniejszym wykluczeniem możliwości remontu obecnie użytkowanej drogi startowej lub budowy nowej drogi startowej w śladzie obecnie używanej bez zamykania lotniska.

      Kompleksowy remont istniejącego pasa startowego nie pozwoliłby krakowskiemu lotnisku na dostosowanie użytkowanej drogi startowej do obecnie obowiązujących w lotnictwie przepisów. Nie byłoby, między innymi, możliwe zastosowanie przekroju daszkowego (ułatwiającego odprowadzenie wód opadowych). Podobnie wyburzenie obecnie użytkowanego pasa i budowa w jego miejscu nowego od podstaw, w zgodzie z obowiązującymi przepisami, wiązałaby się z zamknięciem lotniska na około 12 miesięcy. Taka operacja spowodowałaby nieodwracalne konsekwencje ekonomiczne, społeczne, gospodarcze, zarówno dla samego lotniska, jak i regionu oraz lokalnych społeczności. Dlatego też niezbędne jest wybudowanie nowej drogi startowej, co pozwoli na utrzymanie ciągłości działalności lotniska w trakcie realizacji inwestycji.

    • Dlaczego lotnisko skierowało do analiz środowiskowych dwa warianty nowej drogi startowej – północny i centralny?

      W ramach badań poprzedzających wybór dwóch wariantów, północnego i centralnego, brane były pod uwagę różne uwarunkowania - geograficzne (róża wiatrów, ukształtowanie terenu), operacyjne, przeszkodowe, dostępność gruntów, środowiskowe, finansowe. Priorytetem była możliwość zachowania ciągłości funkcjonowania lotniska w trakcie realizacji całej inwestycji. Pozostałe rozpatrywane warianty okazały się zdecydowanie mniej korzystne ze względu na jedno lub kilka spośród wymienionych uwarunkowań, a w niektórych przypadkach – niemożliwe do wykonania. Dlatego do dalszych analiz zostały skierowane dwa optymalne warianty: północny i centralny.

    • Do kiedy Kraków Airport może korzystać z obecnie użytkowanej drogi startowej?

      Obecny stan techniczny drogi startowej i prowadzone zabiegi konserwacyjne pozwalają na jej bezpiecznie wykorzystywanie do czasu wybudowania nowej drogi startowej.  Audyt certyfikacyjny (przegląd okresowy lotniska) potwierdził, że należy dostosować parametry techniczne m.in. niweletę, dwuspadkowość i stan nawierzchni do obecnie obowiązujących przepisów. Urząd Lotnictwa Cywilnego zatwierdził możliwość eksploatacji drogi startowej przez najbliższe lata, jednocześnie zwiększył częstotliwość kontroli lotniska.

    • Dlaczego Kraków Airport nie bierze pod uwagę przebudowy istniejącej drogi startowej, wstrzymania działalności lotniska i przeniesienia ruchu lotniczego do innych portów lotniczych?

      Wstrzymanie działalności lotniska spowodowałoby nieodwracalne konsekwencje ekonomiczne, społeczne, gospodarcze, zarówno dla samego lotniska, jak i dla regionu oraz lokalnej społeczności. Taka sytuacja spowodowałaby przerwanie wykonywania operacji lotniczych i przeniesienie się przewoźników na inne lotniska. To stanowiłoby zagrożenie dla trwałości funkcjonowania portu, a powrót do obecnej siatki połączeń mógłby okazać się niemożliwy.

       

      Utrata połączeń miałaby także negatywny wpływ na rozwój całego regionu. Lotnisko to przedsiębiorstwo, którego klientami są linie lotnicze i pasażerowie, ale także podmioty nie będące bezpośrednio użytkownikami lotniska. Lokalne samorządy opierają swój rozwój na funkcjonowaniu lotniska. Turystyka, outsourcing, przemysł spotkań, są w Krakowie na światowym poziomie. Dzięki bliskości Kraków Airport branże te swobodnie kooperują z cały światem.

       

      Dodatkowo, koszt wyburzenia pasa startowego i wybudowania nowej drogi startowej w śladzie obecnie użytkowanej jest przedsięwzięciem dużo kosztowniejszym niż rozwiązanie proponowane przez Kraków Airport – czyli budowa nowej drogi startowej w wariancie północnym lub centralnym.

    • Czy Kraków Airport potrzebuje dłuższej drogi startowej, aby możliwe było przyjmowanie większych i cięższych samolotów?

      Nie ma związku między budową nowej drogi startowej i pojawianiem się na lotnisku większych samolotów. Nowa droga startowa to przede wszystkim większy poziom bezpieczeństwa, komfort wykonywania operacji lotniczych. Podobnie jak w przypadku obecnie użytkowanej drogi startowej, z lotniska będą mogły nadal korzystać także duże, szerokokadłubowe samoloty pasażerskie dalekiego zasięgu.

    • Dlaczego najpierw wybudowano terminal pasażerski a dopiero po realizacji tej inwestycji Kraków Airport zabiera się za nową drogę startową - najważniejszą inwestycję dla lotniska?

      Potrzeba budowy nowego terminala wynikała z konieczności przyjęcia wzrastającej liczby pasażerów, przy jednoczesnym utrzymaniu odpowiednich standardów ich obsługi. Od 2004 roku niezmiennie wzrasta liczba pasażerów obsługiwanych przez Kraków Airport, tymczasem wzrost operacji lotniczych (startów i lądowań) jest znacznie wolniejszy (zwiększa się wskaźnik wypełnienia samolotu). Stąd najpierw terminal, pozwalający obsłużyć ruch pasażerski, a teraz droga startowa dla statków powietrznych. Jednocześnie zakładana i cały czas monitorowana żywotność obecnie użytkowanej drogi startowej pozwalała na realizację przedsięwzięć inwestycyjnych w takiej kolejności.

    • Jaki jest sens rozbudowy Kraków Airport w sytuacji, gdy w Polsce centralnej ma powstać Centralny Port Komunikacyjny?

      Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego jest odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie mieszkańców Polski i tej części Europy na transport lotniczy. CPK będzie realizował inne cele w stosunku do tych realizowanych przez Kraków Airport, jako regionalny port lotniczy.

    • Czy przy wyborze wariantów nowej drogi startowej brano pod uwagę istniejące przeszkody lotnicze?

      Na etapie wyboru wariantów inwestycyjnych brano pod uwagę szereg różnych uwarunkowań, w tym geograficzne (róża wiatrów, ukształtowanie terenu), operacyjne, przeszkodowe, dostępność gruntów, środowiskowe, oraz finansowe. Występowanie przeszkód lotniczych, jako czynnik wykluczający możliwość wykonywania operacji lotniczych, było podstawą odrzucenia niektórych wariantów położenia drogi startowej. 

    • W jakim trybie lotnisko dokonało wyboru wykonawcy analiz w oparciu o które podjęto decyzję o budowie nowej drogi startowej?

      Wybór wykonawcy analiz, będących podstawą decyzji o budowie nowej drogi startowej, został dokonany w oparciu o publiczne, otwarte postepowanie przetargowe. Warunki jakie zostały postawione przez lotnisko, odnosiły się m.in. do doświadczenia wykonawcy i dysponowania personelem o odpowiednich kwalifikacjach. Przedmiotem opracowania nie było selekcjonowanie wariantów budowy nowej drogi startowej, a wybór optymalnego sposobu zapewnienia możliwości wykonywania operacji startów i lądowań na krakowskim lotnisku. W pierwszej kolejności przeanalizowano możliwość wykorzystania obecnie użytkowanej drogi startowej. Dopiero kiedy okazało się to niemożliwe, analizy zostały poprowadzone w kierunku budowy nowej drogi startowej.

    • Dlaczego nie jest możliwe wykonanie przebudowy drogi startowej przy założeniu utrzymania ciągłości działania lotniska?

      Przebudowa obecnie użytkowanej drogi startowej „pod ruchem”, np. w trybie prac wykonywanych jedynie w godzinach nocnych, pozwalająca na użytkowanie drogi startowej za dnia, jest niemożliwa z uwagi na zakres i skalę potrzebnych do wykonania prac, by nowa nawierzchnia spełniała istniejące wymagania. W taki sposób można przeprowadzić jedynie modernizację lub remont drogi startowej, której parametry są zgodne lub nieznacznie odbiegają od obecnie obowiązujących przepisów, co pozwala na wykonywanie prac odcinkowo, w krótkich okresach czasu. Konieczność zmiany przekroju drogi startowej, z jedno- na dwuspadowy (daszkowy) oraz wymagana korekta spadków podłużnych i wysokości niwelety drogi startowej, uniemożliwiają wykonanie połączenia starych i nowych odcinków drogi startowej o zupełnie różnym przekroju i na różnej wysokości*. Dodatkowo stan dolnych warstw podbudowy istniejącej drogi startowej nie pozwala na ich wykorzystanie i konieczne jest wykonanie nowej konstrukcji. Odcinkowe wyburzanie użytkowanego pasa i budowa w tym miejscu nowego o innej konstrukcji, odmiennym przekroju i na innym poziomie nawierzchni nie jest możliwe w tak krótkich okresach czasu, by można było zachować ciągłość działania lotniska. Prowadzenie tego typu prac wiązałoby się również z szeregiem ograniczeń operacyjnych w zakresie dostępności pomocy nawigacyjnych, które musiałyby zostać wyłączone.

       
      * takie prace są możliwe, ale z uwagi na wymagania ADR.OPS.B.070, długość tzw. rampy przejściowej musiałaby mieć nawet kilkaset metrów.
       

    • Czy nie można wykonać nowej drogi startowej poprzez nadbudowę, nakładkę na istniejącej, bez wyburzania i usuwania starych nawierzchni?

      Wykonanie nadbudowy na istniejące drodze startowej jest niemożliwe. Decydują o tym uwarunkowania techniczne i aktualnie obowiązujące przepisy dotyczące wymagań względem nowobudowanej i istniejącej infrastruktury, do której musielibyśmy się dowiązywać.

      Dodatkowo należy pamiętać, że w przypadku wykonania nakładki na istniejące warstwy konstrukcyjne obecnie użytkowanej drogi startowej, niemożliwe okazałoby się uzyskanie - warunkowanych względami bezpieczeństwa - parametrów nośności dla nawierzchni drogi startowej. Jest tak z uwagi na znaczące zużycie poszczególnych warstw podbudowy.

       

  2. 2. Jaka NOWA droga startowa?

    • Jaka będzie długość nowej drogi startowej?

      Kraków Airport planuje budowę drogi startowej o długości 2800 m i szerokości 45 m, z obustronnymi poboczami o szerokości 7,5 m każde. Długość planowanej nowej drogi startowej jest wystarczająca do obsługi niemal wszystkich typów samolotów wykorzystywanych przez przewoźników lotniczych. Jest też dostosowana do obecnych i prognozowanych potrzeb lotniska.

    • Czy dostępne są mapy odzwierciedlające położenie NDS w wariancie centralnym i północnym?

      Załączone mapy w sposób poglądowy prezentują umiejscowienie planowanej nowej drogi startowej na terenie lotniska. Wizualizacja przedłużenia osi drogi startowej dla obu wariantów nie jest jednoznaczna z wizualizacją docelowej ścieżki podejścia do lądowania czy startów samolotów. Ta zostanie dopiero wyznaczona przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej po zrealizowaniu inwestycji.

       

       

      x

      Prezentowane dane mają charakter poglądowy i nie mogą stanowić podstaw do jakichkolwiek czynności administracyjnych czy urzędowych

      OK

    • Jak w przyszłości będzie wyglądał remont nowej drogi startowej?

      W obecnej chwili nie możemy stwierdzić, jakimi technologiami możliwymi do zastosowania przy remoncie pasa startowego będziemy dysponować za 20 i więcej lat. Zakładamy, że co najmniej tak długo będzie użytkowana nowa droga startowa, chociaż jej rzeczywista żywotność będzie zależała także od obciążenia ruchem lotniczym oraz od warunków jej użytkowania w ciągu najbliższych kilkunastu/kilkudziesięciu lat.

    • Czy po wybudowaniu nowej drogi startowej Kraków Airport będzie nadal jedynie pasażerskim portem regionalnym?

      Krakowskie lotnisko jest największym portem regionalnym jeżeli chodzi o obsługę ruchu pasażerskiego w Polsce i chcemy aby takim pozostał. Nie jest portem o dominującej roli cargo, czyli służącym obsłudze dużych transportów towarowych. Niezależnie od prowadzonej inwestycji pozostanie portem regionalnym. 

    • Czy po wybudowaniu nowej drogi startowej Kraków Airport będzie dysponować dwiema drogami startowymi?

      Po wybudowaniu nowej drogi startowej krakowskie lotnisko będzie dysponować jedną drogą startową. Powierzchnia obecnie użytkowanej drogi startowej będzie wykorzystywana do innych celów.

    • Czy po wybudowaniu nowej drogi startowej przewiduje się remont i użytkowanie dotąd użytkowanego pasa startowego?

      Fragment istniejącej drogi startowej zostanie przebudowany i będzie wykorzystywany jako droga kołowania. Pozostała, większa część obecnie użytkowanej drogi startowej, będzie wykorzystywana podczas wydarzeń specjalnych, jako dodatkowa powierzania postojowa.

    • Czy nowa droga startowa będzie użytkowana przez wojsko?

      Tak, nowa droga startowa będzie współużytkowana przez wojsko.

    • Czy po budowie nowej drogi startowej będą możliwe starty i lądowania w obydwu kierunkach?

      Kraków Airport zabiega o to, aby obydwa kierunki podejścia na nowej drodze startowej były wyposażone w takie same systemy naprowadzania, czyli by ścieżka podejścia samolotu była precyzyjna, a tor lotu był wyznaczany z pomocą systemów naprowadzania (np. ILS, GBAS). Należy jednak pamiętać, że o montażu wspomnianych systemów decyduje Polska Agencja Żeglugi Powietrznej. Niezależnie od tego o kierunku wykonywania operacji lotniczych decyduje kierunek wiatru.

       

    • Jakie ścieżki podejścia są przewidziane dla nowej drogi startowej w wariantach centralnym i północnym?

      Za wyznaczenie ścieżek podejścia odpowiedzialna jest Państwowa Agencja Żeglugi Powietrznej. Ich ostateczny przebieg zostanie określony dopiero po zaprojektowaniu i wybudowaniu nowej drogi startowej. Dlatego obecnie, na etapie planowania inwestycji, nie jest możliwe precyzyjne określenie ścieżek podejścia dla nowej drogi startowej. Zakładamy, że w przypadku wariantu preferowanego (północnego) będą one zbliżone do obecnych ścieżek podejść.

       

    • Czy po wybudowaniu nowej drogi startowej wzrośnie ruch lotniczy?

      Budowa nowej drogi startowej nie przyczyni się do  wzrostu liczby startujących i lądujących samolotów. Kraków Airport ciągle będzie dysponował jedną drogą startową. Należy jednak zauważyć, że we wszystkich portach lotniczych w  Polsce, w tym także w Kraków Airport, obserwujemy tendencję stopniowego wzrostu liczby obsługiwanych pasażerów. Przewidujemy, że w 2017 roku zostanie przekroczona liczba 5 mln. pasażerów.

    • Czy po wybudowaniu nowej drogi startowej będą realizowane loty nocne?

      Nie ma zależności pomiędzy budową nowej drogi startowej a wzmożonym ruchem nocnym. Pasażerski ruch lotniczy w nocy jest dziś znikomy i tak będzie także po wybudowaniu nowego pasa startowego.  Nie mamy jednak wpływu na nocny ruch samolotów wojskowych. Warto dodać, że loty wykonywane w nocy nie są dogodne ani dla przedstawicieli lotniska ani dla pasażerów, wszyscy są zatem za minimalizacją ruchu nocnego i jego ograniczenia do niezbędnego minimum.

    • Czy prace związane z budową nowej drogi startowej wpłyną na bieżące funkcjonowanie portu lotniczego?

      Prace budowlane będą wykonywane „pod ruchem”. Harmonogram oraz etapowanie prac zostanie ustalone na etapie projektowania. Podstawowym założeniem jest utrzymanie ciągłości funkcjonowania lotniska. Aby uniknąć wstrzymania ruchu musieliśmy szukać alternatywnych rozwiązań, stąd nasza rekomendacja dla budowy nowej drogi startowej.

    • Jaki będzie koszt realizacji inwestycji związanej z budową nowej drogi startowej?

      Szacowany koszt budowy nowej drogi startowej w wariancie północnym to ok. 250 mln zł, zaś w wariancie centralnym – ok. 360 mln zł. Przedstawione szacowane koszty obejmują przewidywane nakłady inwestycyjne. Na etapie planowania inwestycji Kraków Airport bierze pod uwagę także koszty związane z wypłatami odszkodowań.

    • Jakie będą źródła finansowania budowy nowej drogi startowej?

      Budowa nowej drogi startowej będzie finansowana ze środków własnych Kraków Airport oraz kredytów.

  3. 3. Kiedy NOWA droga startowa? – procedury administracyjne

    • Kiedy powstanie nowa droga startowa?

      Przewidujemy, że pierwszy samolot wyląduje na nowej drodze startowej w 2021 roku. Zakładamy, że pełna długość drogi startowej powinna być do dyspozycji samolotów najpóźniej w 2022 roku.

    • Czy prowadzone są analizy hałasu i drgań generowanych przez startujące i lądujące samoloty?

      Lotnisko prowadzi monitoring hałasu w trybie ciągłym, a raporty odzwierciedlające wyniki pomiarów są, zgodnie z przepisami prawa, przesyłane do Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska i do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego, a także do dowódcy 8. Bazy Lotnictwa Transportowego. Jeżeli chodzi o monitoring drgań – lotnisko nie prowadzi tego rodzaju pomiarów. W związku z przygotowaniem raportu oddziaływania na środowisko opracowywane są prognozy oddziaływania inwestycji związanych z budową nowej drogi startowej na otoczenie lotniska. W ramach prognoz brane są pod uwagę, między innymi, oddziaływania związane z hałasem i drganiami. Oddziaływanie nowej inwestycji na otoczenie będzie ostatecznie zweryfikowane w ramach tzw. analizy porealizacyjnej, po oddaniu nowej drogi startowej do użytku.

    • Czy jest możliwe modyfikowanie wariantów rozpatrywanych przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska?

      Obecnie trwa procedura uzyskania decyzji środowiskowej, w ramach której analizowane są dwa warianty budowy nowej drogi startowej. Z decyzji wynikać będzie ostateczny przebieg nowej drogi startowej. Na etapie sporządzania dokumentacji projektowej możliwe będą korekty parametrów technicznych pasa startowego, natomiast jej położenie pozostanie bez zmian.

    • Jaki będzie cel i przedmiot konsultacji społecznych dotyczących nowej drogi startowej i organizowanych przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska?

      Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska odpowiada za zapewnienie udziału społeczeństwa w trakcie procedowania decyzji środowiskowej dla budowy nowej drogi startowej na naszym lotnisku. O formule, zakresie i zasięgu udziału społeczeństwa w procedurze wydawania decyzji decyduje RDOŚ.

    • Czy wpływ samolotów wojskowych na środowisko będzie brany pod uwagę w ramach analiz środowiskowych?

      W ramach analiz środowiskowych badany jest wpływ oddziaływania na środowisko wszystkich samolotów, zarówno cywilnych jak i wojskowych.

    • Na jakiej podstawie RDOŚ wydaje decyzję środowiskową?

      Instytucją, która wydaje decyzję środowiskową dla budowy nowej drogi startowej na naszym lotnisku jest Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska. Kluczowym dokumentem potrzebnym do uzyskania decyzji środowiskowej jest obecnie opracowywany raport oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.

  4. 4. Wokół NOWEJ drogi startowej

    • Jakie informacje brane są pod uwagę w trakcie wytyczania obszaru ograniczonego użytkowania dla nowej drogi startowej?

      Obszar ograniczonego użytkowania jest wyznaczany dla lotniska, a nie dla nowej drogi startowej. Po wybudowaniu nowej drogi startowej nowy obszar ograniczonego użytkowania zostanie ustanowiony przez Marszałka Województwa Małopolskiego w wyniku przedłożonej przez Kraków Airport analizy porealizacyjnej. 
    • Jaki wpływ na zmianę klimatu akustycznego wokół lotniska będzie miało wybudowanie nowej drogi startowej?

      Nowa droga startowa zastąpi dotychczas użytkowaną. Sam fakt jej wybudowania, zwłaszcza w wariancie północnym, nie będzie prowadzić do istotnych zmian klimatu akustycznego panującego wokół lotniska. Ten jest zależny przede wszystkim od wielkości ruchu, rodzaju statków powietrznych wykonujących operacje lotnicze, a także charakteru procedur operacji startów i lądowań przygotowywanych przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej. Dzięki zastosowaniu nowych urządzeń oraz najnowocześniejszych systemów naprowadzania wzrośnie poziom bezpieczeństwa, a oddziaływanie akustyczne będzie kontrolowane w większym stopniu. Ponadto nowe rozwiązania stosowane w konstrukcjach współczesnych samolotów znacznie ograniczają poziom uciążliwości akustycznych

       

      W przypadku realizacji wariantu rekomendowanego nieznacznie zmieni się obszar, gdzie odgłos lądujących i startujących samolotów będzie słyszalny. Jednak trzeba dodać, że nowa droga startowa będzie dłuższa od obecnej i do wykonania operacji startów/lądowań samoloty będą potrzebowały mniejszej mocy, z czym wiąże się zmniejszenie emisji dźwięku.

    • Czy zmiana położenia drogi startowej oznacza zwiększenie poziomu uciążliwości wynikających z oddziaływania lotniska dla mieszkańców miejscowości położonych w jego bezpośrednim sąsiedztwie?

      Zdajemy sobie sprawę z możliwości zwiększenia poziomu uciążliwości akustycznych dla mieszkańców niektórych obszarów w sąsiedztwie lotniska. Obowiązujące prawo przewiduje możliwość wypłaty odszkodowań dla mieszkańców terenów, których nieruchomości znajdą się w granicach obszaru ograniczonego użytkowania. Planujemy ponadto realizację programów mających na celu poprawę komfortu akustycznego w tych nieruchomościach. Warto pamiętać, że jednym z powodów rekomendacji dla wariantu północnego jest niewielka zmiana wpływu na otoczenie w stosunku do oddziaływania operacji lotniczych wykonywanych na obecnej drodze startowej. Położenie rekomendowanego wariantu drogi startowej nie odbiega w stopniu znaczącym od położenia obecnej drogi startowej (odchylenie o ok. 4 stopnie), zatem zmiana zasięgu oddziaływania lotniska na otoczenie będzie znikoma. Należy ponadto dodać, że nowa droga startowa będzie dłuższa od obecnie użytkowanej, toteż samoloty przy stracie i lądowaniu nie będą wykorzystywały pełnej mocy silników, co wpłynie na poprawę klimatu akustycznego w otoczeniu lotniska.

    • Czy prace budowlane przy nowej drodze startowej będą miały negatywny wpływ na płynność ruchu drogowego w okolicznych miejscowościach?

      Transport materiałów budowlanych i maszyn budowlanych będzie odbywał się z wykorzystaniem dróg przystosowanych do takich celów: autostrady, dróg wojewódzkich oraz torów kolejowych. Transport będzie organizowany w taki sposób, aby mieszkańcy okolicznych miejscowości nie odczuwali uciążliwości z tym związanych.

    • Czy przewiduje się wysiedlenia właścicieli nieruchomości sąsiadujących z lotniskiem?

      W przypadku wyboru wariantu północnego, rekomendowanego przez Kraków Airport, nowa droga startowa będzie zlokalizowana na terenie należącym obecnie do lotniska, co znacząco ogranicza skalę potencjalnego pozyskiwania nieruchomości. Jeżeli inwestycja byłaby realizowana w oparciu o wariant centralny sytuacja stałaby się bardziej skomplikowana, gdyż jej położenie wykraczałoby poza teren będący dziś w dyspozycji lotniska. W obydwu przypadkach lotnisko będzie dążyć do pozyskania potrzebnych gruntów w porozumieniu z ich dysponentami. Dopiero gdyby to okazało się niemożliwe - wówczas konieczne okażą się wywłaszczenia.

    • Czy Kraków Airport zamierza wykupywać nieruchomości z myślą o budowie nowej drogi startowej?

      W przypadku wyboru wariantu północnego, rekomendowanego przez spółkę, nowa droga startowa będzie zlokalizowana na terenie należącym obecnie do lotniska, co znacząco ogranicza skalę potencjalnego pozyskiwania nieruchomości. Jeżeli inwestycja byłaby realizowana w oparciu o wariant centralny skala potencjalnego pozyskiwania nieruchomości byłaby większa, gdyż położenie drogi startowej wykraczałoby poza teren będący dziś w dyspozycji lotniska. W obydwu przypadkach priorytetem jest pozyskiwanie potrzebnych gruntów w porozumieniu z ich dysponentami.

    • Jakie ograniczenia związane z użytkowaniem nieruchomości przewiduje się dla właścicieli nieruchomości znajdujących się w strefie oddziaływania lotniska po wybudowaniu NDS?

      Podobnie jak w przypadku obecnie użytkowanej drogi startowej, możemy mówić o dwóch rodzajach ograniczeń są to:

      1. ograniczenia wynikające z przyjęcia uchwały Sejmiku Województwa Małopolskiego w sprawie utworzenia obszaru ograniczonego użytkowania oraz

      2. ograniczenia zabudowy wynikające z ustawy Prawo lotnicze dotyczące ograniczenia wysokości zabudowy w sąsiedztwie lotniska, których wprowadzenie jest niezbędne z uwagi na konieczność zapewnienia bezpiecznego prowadzenia operacji lotniczych.

    • Czy lotnisko przewiduje zmiany w układzie komunikacyjnym wokół lotniska w związku z budową nowej drogi startowej?

      Kraków Airport nie planuje realizacji inwestycji drogowych bezpośrednio związanych z budową nowej drogi startowej, ponieważ nie leży to w kompetencjach lotniska. Przedstawiciele Kraków Airport od dawna zabiegają o budowę obwodnicy Zabierzowa, przeniesienie drogi nr 774 w miejsce po drugiej stronie obwodnicy autostradowej. Decyzja zależy jednak od Zarządu Dróg Wojewódzkich, czyli jednostki organizacyjnej Województwa Małopolskiego. Przebudowa tej drogi znacząco poprawiłaby sprawność ruchu kołowego wokół lotniska. Przebudowa węzła balickiego leży natomiast w gestii Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. To przedsięwzięcie miałoby także pozytywny wpływ na drożność sieci dróg wokół lotniska.

    • Czy oprócz planów i budowy nowej drogi startowej są też planowane jakieś duże inwestycje, poza granicami lotniska?

      Obecnie opracowywany jest Plan Generalny lotniska. Konieczność opracowania tego dokumentu wynika z ustawy Prawo lotnicze i będzie on wskazywał kierunki dalszego rozwoju portu. Najważniejszym zadaniem stojącym przed Kraków Airport jest jednak bez wątpienia budowa nowej drogi startowej. Dalszy rozwój lotniska zależy od utrzymania ciągłości jego funkcjonowania, co stanie się możliwe dzięki budowie nowego pasa startowego.

    • W jaki sposób Kraków Airport zamierza docierać z informacjami dotyczącymi budowy nowej drogi startowej do mieszkańców okolicznych miejscowości?

      Port czyni starania by docierać z informacjami do jak najszerszego grona. W ramach prowadzonej komunikacji wykorzystujemy kanały takie jak serwis internetowy krakowairport.pl, portale społecznościowe, czy Biuletyn Informacyjny, a także bezpośrednie spotkania z mieszkańcami - grupowe oraz indywidualne. Zapraszamy do kontaktu: nowadrogakrk@krakowairport.pl