krakowairport.pl

string(7034) " 189/A/NBP/2020 2020-09-28 bat (Tajlandia) 1 THB 0,1232 dolar amerykaski 1 USD 3,9083 dolar australijski 1 AUD 2,7526 dolar Hongkongu 1 HKD 0,5043 dolar kanadyjski 1 CAD 2,9179 dolar nowozelandzki 1 NZD 2,5588 dolar singapurski 1 SGD 2,8410 euro 1 EUR 4,5497 forint (Wgry) 100 HUF 1,2503 frank szwajcarski 1 CHF 4,2160 funt szterling 1 GBP 5,0121 hrywna (Ukraina) 1 UAH 0,1381 jen (Japonia) 100 JPY 3,7104 korona czeska 1 CZK 0,1676 korona duska 1 DKK 0,6111 korona islandzka 100 ISK 2,8119 korona norweska 1 NOK 0,4081 korona szwedzka 1 SEK 0,4294 kuna (Chorwacja) 1 HRK 0,6028 lej rumuski 1 RON 0,9330 lew (Bugaria) 1 BGN 2,3262 lira turecka 1 TRY 0,5023 nowy izraelski szekel 1 ILS 1,1242 peso chilijskie 100 CLP 0,4959 peso filipiskie 1 PHP 0,0806 peso meksykaskie 1 MXN 0,1746 rand (Republika Poudniowej Afryki) 1 ZAR 0,2278 real (Brazylia) 1 BRL 0,7026 ringgit (Malezja) 1 MYR 0,9360 rubel rosyjski 1 RUB 0,0496 rupia indonezyjska 10000 IDR 2,6230 rupia indyjska 100 INR 5,2984 won poudniowokoreaski 100 KRW 0,3332 yuan renminbi (Chiny) 1 CNY 0,5733 SDR (MFW) 1 XDR 5,4885 "
5,01 PLN 4,55 PLN 3,91 PLN

Badania w catchment area

Kraków Airport zapytał mieszkańców Małopolski oraz województw: śląskiego, podkarpackiego i świętokrzyskiego, czyli mieszkańców obszaru oddziaływania lotniska [z ang. catchment area], o opinię na temat planowanego rozwoju lotniska. Jak wynika z przeprowadzonych badań – krakowskie lotnisko postrzegane jest jako siła napędowa lokalnej gospodarki, a jego potencjał dostrzegają i doceniają nie tylko Małopolanie, ale też mieszkańcy sąsiednich województw.


Badania opinii publicznej na temat znaczenia lotniska i jego rozwoju dla gospodarki Małopolski zrealizowało w kwietniu 2019 r. na zlecenie Kraków Airport Biuro Badań Społecznych „Obserwator”.  Przeprowadzono je na reprezentatywnej próbie 1500 dorosłych respondentów, w tym 900 z obszaru województwa małopolskiego oraz po 200 z województw: śląskiego, podkarpackiego i świętokrzyskiego. Dzięki badaniom ustalono szerszą perspektywę funkcjonowania portu, pozyskując wiedzę na ile powszechna jest świadomość gospodarczego i ekonomicznego oddziaływania lotniska na otoczenie.

 


Znakomita większość, bo aż 94% respondentów z Małopolski przypisuje krakowskiemu lotnisku istotne znaczenie dla regionu. Podobnie postrzegają znaczenie Kraków Airport dla województwa małopolskiego respondenci z pozostałych badanych województw. Pozycja Kraków Airport na gospodarczej mapie regionu jest powszechnie i wysoko oceniana. Można domniemywać, że wyniki wskazują pośrednio na wysoki priorytet powszechnie przypisywany lotniskom jako katalizatorom rozwoju danego kraju i regionu, ale subiektywne opinie respondentów mają potwierdzenie w rzeczywistości. Wystarczy wspomnieć, że każdy milion odprawionych na lotnisku pasażerów generuje ok. 1000 miejsc pracy na lotnisku i w jego otoczeniu biznesowym.


Rozwój związany z rozbudową Kraków Airport popiera zdecydowana większość respondentów z Małopolski (90,2%). Pogląd ten podziela 81% respondentów z Podkarpacia, 77% ze Świętokrzyskiego oraz 80% ze Śląska. Świadomość potrzeby inwestowania w infrastrukturę lotniskową w celu podtrzymania pozytywnych trendów rozwojowych jest zatem niemal powszechna. Lotnisko rozwija się dzięki wzrostowi ruchu pasażerskiego, ten zaś wymaga inwestycji służących zwiększeniu przepustowości portu lotniczego, czyli jego zdolności obsługi rosnącej liczby podróżnych.


Mieszkańcy Małopolski w większości dostrzegają pozytywny wpływ rozwoju i rozbudowy krakowskiego portu lotniczego, nie tylko na region i jego stolicę – Kraków (przewaga odpowiedzi: „zdecydowanie zgadzam się ze stwierdzeniem”), ale także na miejscowość zamieszkania oraz rodzinę respondentów (przewaga odpowiedzi: „zgadzam się ze stwierdzeniem”). Większość respondentów, pośród których aż 71% ma za sobą przynajmniej jedną podróż lotniczą, traktuje lotnisko jako ważne także z prywatnego, osobistego punktu widzenia, z perspektywy byłego i/lub przyszłego pasażera lub członka jego rodziny.


Wśród czynników związanych z rozwojem lotniska i jednocześnie wpływających na powodzenie gospodarcze regionu respondenci ze wszystkich badanych województw wymieniają najczęściej turystykę (54,5% respondentów), infrastrukturę związaną z transportem (24,9%) oraz rozwój biznesu i handlu (20,2%), a także bezpośrednie i pośrednie oddziaływanie lotniska na rynek pracy (14,8%). Ponad połowa pytanych eksponuje zatem najsilniej kojarzony z lotniskiem cel odbywania podróżny do i z Krakowa, ale prawie 1/4 widzi jego rolę w szerszej perspektywie, jako elementu systemu transportowych naczyń połączonych, dzięki którym możliwe jest odbywanie podróży w różnych celach. Co piąty ankietowany wskazuje wprost na biznesowy cel podróży odbywanych dzięki Kraków Airport i przyczyniających się jednocześnie do rozwoju Małopolski.


Wyniki badań potwierdzają fakt, że lokalizacja krakowskiego lotniska, jego odległość od centrum miasta to wielki atut, którego efektem jest dynamiczny rozwój aglomeracji krakowskiej i Małopolski, nierozerwalnie powiązany ze wzrostem ruchu lotniczego. Liczby mówią same za siebie – tylko w 2018 roku turyści zostawili w Małopolsce prawie 14 mld złotych.