krakowairport.pl

17.0 °Cokresami deszczmiestny čas: 14:17viac
string(7034) " 188/A/NBP/2020 2020-09-25 bat (Tajlandia) 1 THB 0,1237 dolar amerykaski 1 USD 3,9016 dolar australijski 1 AUD 2,7585 dolar Hongkongu 1 HKD 0,5034 dolar kanadyjski 1 CAD 2,9213 dolar nowozelandzki 1 NZD 2,5649 dolar singapurski 1 SGD 2,8383 euro 1 EUR 4,5477 forint (Wgry) 100 HUF 1,2545 frank szwajcarski 1 CHF 4,2095 funt szterling 1 GBP 4,9802 hrywna (Ukraina) 1 UAH 0,1380 jen (Japonia) 100 JPY 3,7003 korona czeska 1 CZK 0,1681 korona duska 1 DKK 0,6108 korona islandzka 100 ISK 2,8107 korona norweska 1 NOK 0,4090 korona szwedzka 1 SEK 0,4282 kuna (Chorwacja) 1 HRK 0,6023 lej rumuski 1 RON 0,9319 lew (Bugaria) 1 BGN 2,3252 lira turecka 1 TRY 0,5154 nowy izraelski szekel 1 ILS 1,1216 peso chilijskie 100 CLP 0,4981 peso filipiskie 1 PHP 0,0805 peso meksykaskie 1 MXN 0,1765 rand (Republika Poudniowej Afryki) 1 ZAR 0,2316 real (Brazylia) 1 BRL 0,7081 ringgit (Malezja) 1 MYR 0,9363 rubel rosyjski 1 RUB 0,0507 rupia indonezyjska 10000 IDR 2,6238 rupia indyjska 100 INR 5,3025 won poudniowokoreaski 100 KRW 0,3328 yuan renminbi (Chiny) 1 CNY 0,5722 SDR (MFW) 1 XDR 5,4835 "
4,98 PLN 4,55 PLN 3,90 PLN

Innowacyjne technologie nawigacyjne w Krakowie

Data Publikacji

16.12

2016

W środę, 14 grudnia 2016 r., przedstawiciele Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej oraz Zarząd Kraków Airport podpisali list intencyjny dotyczący współpracy mającej na celu uruchomienie na krakowskim lotnisku systemu GBAS (Ground Based Augmentation System).

Rys. PAŻP
Rys. PAŻP

Podpisane porozumienie dotyczy wdrożenia na krakowskim lotnisku instrumentalnych procedur lotu w oparciu o system GBAS (Ground Based Augmentation System), wykorzystujący satelitarną technologię wspomagającą system nawigacyjny kontroli ruchu lotniczego.

GBAS (Ground Based Augmentation System)

Obecnie system GBAS funkcjonuje na największych lotniskach w Stanach Zjednoczonych (np. w San Francisco), w Europie (np. Frankfurt, Malaga, Brema, Zurych). Przewiduje się, że w przyszłości system GBAS stanie się alternatywą dla obecnie funkcjonujących systemów ILS, jednak w najbliższej przyszłości oba systemu będą działać równolegle, zapewniając szerszy dostęp przewoźników do lotniska.

Nowa technologia (pojedynczy system GBAS) umożliwia nie tylko równoczesne zapewnienie podejść do lądowania porównywalne z ILS na wszystkich kierunkach drogi, przenoszenie operacji lotniczych z określonej drogi startowej na inną bez konieczności instalowania dodatkowych urządzeń, ale przede wszystkim elastyczność w projektowaniu procedur dolotowych na lotnisku. Pośrednio wprowadzenie nowej technologii wpłynie na zmniejszenie zużycia paliwa przez linie lotnicze oraz projektowanie tras nad obszarami mniej zaludnionymi.

W Krakowie z uwagi na planowaną budowę nowej drogi startowej, przy zachowaniu ciągłości funkcjonowania lotniska, system GBAS ułatwi płynne przeniesienie operacji lotniczych z dotychczasowej drogi startowej na nową, ponieważ ten sam system będzie działał również na nowej drodze startowej.

***
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej jest jedyną w kraju instytucją szkolącą oraz zatrudniającą kontrolerów ruchu lotniczego, którzy pełnią służbę przez całą dobę, siedem dni w tygodniu. Każdego dnia obsługują około 2,5 tys. lotów. Rocznie: około miliona. PAŻP jest także odpowiedzialna za zarządzenie polską przestrzenią powietrzną oraz za zaawansowaną infrastrukturę lotniczą, którą buduje i rozwija. Sprawuje nadzór m.in. nad systemem radarowym, urządzeniami nawigacji lotniczej, systemami łączności i systemami wspomagającymi lądowanie.