krakowairport.pl

string(7034) " 152/A/NBP/2020 2020-08-06 bat (Tajlandia) 1 THB 0,1197 dolar amerykaski 1 USD 3,7240 dolar australijski 1 AUD 2,6753 dolar Hongkongu 1 HKD 0,4805 dolar kanadyjski 1 CAD 2,8028 dolar nowozelandzki 1 NZD 2,4720 dolar singapurski 1 SGD 2,7167 euro 1 EUR 4,4101 forint (Wgry) 100 HUF 1,2736 frank szwajcarski 1 CHF 4,0996 funt szterling 1 GBP 4,9009 hrywna (Ukraina) 1 UAH 0,1347 jen (Japonia) 100 JPY 3,5237 korona czeska 1 CZK 0,1687 korona duska 1 DKK 0,5919 korona islandzka 100 ISK 2,7529 korona norweska 1 NOK 0,4143 korona szwedzka 1 SEK 0,4278 kuna (Chorwacja) 1 HRK 0,5905 lej rumuski 1 RON 0,9118 lew (Bugaria) 1 BGN 2,2548 lira turecka 1 TRY 0,5200 nowy izraelski szekel 1 ILS 1,0926 peso chilijskie 100 CLP 0,4790 peso filipiskie 1 PHP 0,0759 peso meksykaskie 1 MXN 0,1655 rand (Republika Poudniowej Afryki) 1 ZAR 0,2120 real (Brazylia) 1 BRL 0,7037 ringgit (Malezja) 1 MYR 0,8887 rubel rosyjski 1 RUB 0,0508 rupia indonezyjska 10000 IDR 2,5532 rupia indyjska 100 INR 4,9658 won poudniowokoreaski 100 KRW 0,3140 yuan renminbi (Chiny) 1 CNY 0,5361 SDR (MFW) 1 XDR 5,2531 "
4,90 PLN 4,41 PLN 3,72 PLN

Cyberbezpieczeństwo

Podstawowe Informacje

 

Cyberbezpieczeństwo rozumiane zgodnie z obowiązującymi przepisami jako „odporność systemów informacyjnych na działania naruszające poufność, integralność, dostępność i autentyczność przetwarzanych danych lub związanych z nimi usług oferowanych przez te systemy” (art. 2 pkt 4) Ustawy z dnia 5 lipca 2018 r. o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa (Dz.U. z 2018 r. poz. 1560)) stanowi we współczesnych realiach niezwykle istotne oraz wymagające atencji zagadnienie.


Coraz szerzej postępujące procesy w aspekcie cyfryzacji gospodarki i społeczeństwa, związane z coraz bardziej powszechnym i łatwiejszym dostępem do Internetu, pozwalają na szybszy rozwój oraz realizację kluczowych i przełomowych projektów oraz znacznego postępu technologicznego o charakterze i wymiarze ogólnokrajowym, europejskim oraz międzynarodowym. Jednocześnie jednak, wiążą się z nimi również nowe, poważne zagrożenia, takie jak np. działalność zorganizowanych grup cyberprzestępczych, cyberterroryzm, czy tzw. script kiddies (ogólnie: osoby wykorzystujące stworzone przez innych tzw. złośliwe oprogramowanie i skrypty, celem nieuprawnionego dostępu do kont i plików innych użytkowników), których częstotliwość oraz skala, zasadniczo zwiększają się wraz z poszerzaniem się i rozwojem wskazanych wyżej procesów.


Walka z wymienionymi zagrożeniami, stanowi więc jedno z najpoważniejszych wyzwań o charakterze globalnym. Skuteczność, podejmowanych w jej ramach działań, wymaga oraz ściśle zależy od efektywnej i rozsądnej kooperacji pomiędzy instytucjami rządowymi oraz prywatnymi przedsiębiorstwami, opartej – między innymi - na wspólnej i rzetelnej wymianie informacji oraz wspólnych działaniach mających na celu eliminację incydentów, rozumianych jako „zdarzenie, które ma lub może mieć niekorzystny wpływ na cyberbezpieczeństwo” (art. 2 pkt 5) Ustawy z dnia 5 lipca 2018 r. o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa (Dz.U. z 2018 r. poz. 1560)), co stanowić ma jedną z podstaw Krajowego Systemu Cyberbezpieczeństwa (w skrócie: KSC), którego organizację określa właśnie Ustawa z dnia 5 lipca 2018 r. o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa (Dz.U. z 2018 r. poz. 1560).


W określonym systemie, istotną rolę, odgrywać również mają poszczególni użytkownicy, którzy powinni mieć wiedzę oraz świadomość pozwalającą na zrozumienie zagrożeń cyberbezpieczeństwa i stosowanie skutecznych sposobów zabezpieczania się przed tymi zagrożeniami.


Spółka Międzynarodowy Port Lotniczy im. Jana Pawła II Kraków – Balice sp. z o.o., chcąc dochować najwyższych standardów w kwestii zapobiegania i przeciwdziałania zagrożeniom cyberprzestrzeni, ze szczególnym uwzględnieniem ochrony określonych informacji, opiera swoje działania na pięciu zasadniczych filarach (w skrócie: BPPRŚ), do których zaliczyć należy:


• Bezpieczeństwo – zachowanie odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa i ochrony określonych informacji oraz ograniczenie występowania zagrożeń w tym zakresie.

•   Poufność – zapewnienie i zachowanie poufności oraz ograniczenia dostępu do określonych informacji.
•  Prewencja – stosowanie odpowiednich standardów, z uwzględnieniem procesu szacowania ryzyk, pozwalającego na ich identyfikację, analizę oraz ocenę, a przez to zastosowanie odpowiednich działań o charakterze prewencyjnym.

•   Reakcja – niezwłoczna, efektywna i odpowiednia reakcja w przypadku wystąpienia incydentu.

• Świadomość – szerzenie oraz utrzymywanie odpowiedniego stopnia świadomości, ze szczególnym uwzględnieniem kwestii potencjalnych zagrożeń, stosowania koniecznych zabezpieczeń, a także skutecznych reakcji w przypadku wystąpienia incydentu.


W związku z powyższym, mając na uwadze – między innymi - przepisy wspominanej już Ustawy z dnia 5 lipca 2018 r. o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa (Dz.U. z 2018 r. poz. 1560) oraz niezwykle istotny postulat szerzenia informacji w zakresie tematyki cyberbezpieczeństwa i dostępu do wiedzy, jednocześnie sugerujmy oraz zachęcamy Państwa do zapoznania się również z treściami dostępnymi pod nagłówkami: Przydatne Linki oraz Kluczowe Akty Prawne, które pozwolą Państwu uzyskać dalsze istotne i ciekawe informacje oraz wiedzę w zakresie tematyki cyberbezpieczeństwa, pozwalające na zrozumienie zagrożeń cyberbezpieczeństwa i stosowanie skutecznych sposobów zabezpieczania się przed tymi zagrożeniami.

 

 

Przydatne Linki 

 

 

cert.pl
cert.pl/ouch
dyzurnet.pl
it-szkola.edu.pl
stojpomyslpolacz.pl

 

 

Spółka Międzynarodowy Port Lotniczy im. Jana Pawła II Kraków – Balice sp. z o.o. jest Partnerem Programu Partnerstwo dla Cyberbezpieczeństwa.
Koordynatorem Programu Partnerstwo dla Cyberbezpieczeństwa jest NASK - Państwowy Instytut Badawczy.

 

 

 

 

 

 

Misja i wizja

 

Program Partnerstwo dla Cyberbezpieczeństwa powstał z myślą propagowania idei cyberbezpieczeństwa, dbania o bezpieczeństwo RP w sieci, budowania i wspierania kompetencji w zakresie cyberbezpieczeństwa, a także tworzenia realnych struktur opartych na wzajemnej współpracy mogących odeprzeć pojawiające się coraz częściej ataki.

 

Cyfryzacja jest nie tylko źródłem rozwoju i innowacji, ale również niesie za sobą ryzyko związane z rosnącą liczbą niebezpieczeństw w sieci. W świetle nowych zagrożeń niezbędna jest budowa niezawodnych i bezpiecznych mechanizmów wymiany informacji pomiędzy interesariuszami krajowego systemu cyberbezpieczeństwa, w tym przede wszystkim podmiotami gospodarczymi świadczącymi usługi przy wykorzystaniu systemów teleinformatycznych, organami władzy publicznej oraz wyspecjalizowanymi podmiotami zajmującymi się bezpieczeństwem teleinformatycznym w sferze operacyjnej.

 

Tylko przez wzajemną współpracę i odpowiednią koordynację działań jesteśmy w stanie uzyskać optymalne, satysfakcjonujące efekty walki z cyberprzestępczością. Wierzymy, że budowanie partnerstwa przyczyni się do minimalizowania strat, a także wypracowania skutecznej linii obrony i zabezpieczenia przed światem przestępczym.