krakowairport.pl

string(7034) " 152/A/NBP/2020 2020-08-06 bat (Tajlandia) 1 THB 0,1197 dolar amerykaski 1 USD 3,7240 dolar australijski 1 AUD 2,6753 dolar Hongkongu 1 HKD 0,4805 dolar kanadyjski 1 CAD 2,8028 dolar nowozelandzki 1 NZD 2,4720 dolar singapurski 1 SGD 2,7167 euro 1 EUR 4,4101 forint (Wgry) 100 HUF 1,2736 frank szwajcarski 1 CHF 4,0996 funt szterling 1 GBP 4,9009 hrywna (Ukraina) 1 UAH 0,1347 jen (Japonia) 100 JPY 3,5237 korona czeska 1 CZK 0,1687 korona duska 1 DKK 0,5919 korona islandzka 100 ISK 2,7529 korona norweska 1 NOK 0,4143 korona szwedzka 1 SEK 0,4278 kuna (Chorwacja) 1 HRK 0,5905 lej rumuski 1 RON 0,9118 lew (Bugaria) 1 BGN 2,2548 lira turecka 1 TRY 0,5200 nowy izraelski szekel 1 ILS 1,0926 peso chilijskie 100 CLP 0,4790 peso filipiskie 1 PHP 0,0759 peso meksykaskie 1 MXN 0,1655 rand (Republika Poudniowej Afryki) 1 ZAR 0,2120 real (Brazylia) 1 BRL 0,7037 ringgit (Malezja) 1 MYR 0,8887 rubel rosyjski 1 RUB 0,0508 rupia indonezyjska 10000 IDR 2,5532 rupia indyjska 100 INR 4,9658 won poudniowokoreaski 100 KRW 0,3140 yuan renminbi (Chiny) 1 CNY 0,5361 SDR (MFW) 1 XDR 5,2531 "
4,90 PLN 4,41 PLN 3,72 PLN

Kraków Airport planuje wprowadzić innowacyjną technologię oczyszczania wód opadowych

Data Publikacji

12.06

2019

Kraków Airport oraz Veolia Water Technologies sp. z o.o. podpisali dziś list intencyjny dotyczący opracowania koncepcji kompleksowego zagwarantowania jakości odprowadzanych wód opadowych z terenu lotniska Kraków-Balice do systemu kanalizacji deszczowej, a dalej do zewnętrznego naturalnego odbiornika.

Krakowskie lotnisko - jako pierwsze w Polsce i trzecie na świecie - zamierza wprowadzić innowacyjną w skali globalnej technologię wykorzystywaną do oczyszczania wód opadowych odprowadzanych z terenu portu. To przedsięwzięcie niezwykle ważne dla sprawnego i bezpiecznego funkcjonowania infrastruktury lotniskowej, a także rozwijania niezawodnej i zrównoważonej infrastruktury w ramach realizacji inwestycji objętych Planem Generalnym Lotniska Kraków/Balice.

 

Celem projektu jest zagwarantowanie jak najwyższych standardów ochrony środowiska i zapewnienie pełnej funkcjonalności i bezpieczeństwa obiektów lotniska. Technologia została już z sukcesem wdrożona m.in. na lotniskach w Londynie oraz Oslo. Działanie to wpisuje się w realizację celów zrównoważonego rozwoju do roku 2030 (cel 9).

 

Według Veolia Technologies sp. z o.o., instalacja oczyszczająca wykorzystuje dedykowaną, opatentowaną technologię, opartą na systemie MBBR (Moving Bed Bioreactor) wykorzystującą tzw. złoże zawieszone, łączącą zalety procesu osadu czynnego oraz procesów wykorzystujących biofilm porastający złoża zraszane. Zbiorniki procesowe pracują w trybie ciągłym bez potrzeby płukania, w których nie występuje zjawisko zatykania się złoża biologicznego. Biofilm porasta kształtki wykonane z polietylenu lub polipropylenu, które są utrzymywane w stałym ruchu poprzez napowietrzanie lub mieszanie.

 

Elementem uzupełniającym i potwierdzającym prawidłowość przyjętych w koncepcji rozwiązań będą badania laboratoryjne przeprowadzone w laboratorium VWT Anox Kaldnes w Lund w Szwecji. Badania zostaną przeprowadzone na próbie wód opadowych pobranych z terenu krakowskiego lotniska. W efekcie powstanie dokumentacja umożliwiająca przystąpienie do prac projektowych instalacji oczyszczającej zanieczyszczone wody pochodzące z procesu odladzania samolotów oraz drogi startowej. W koncepcji zostanie uwzględnione powiązanie nowego obiektu z istniejącą infrastrukturą systemu wód opadowych oraz Potokiem Olszanickim.

 

Kraków Airport opiera swoją działalność na zasadach zrównoważonego rozwoju, podejmując szereg działań z zakresu ochrony środowiska naturalnego. Wprowadza innowacyjne i proekologiczne rozwiązania, takie jak stacja ładowania pojazdów elektrycznych czy hybrydowe auta dla marszałków i obsługi VIP. Lotnisko realizuje programy skierowane do lokalnej społeczności, które mają na celu poprawę jakości życia, np. program poprawy komfortu akustycznego.

 

Na początku czerwca w  Kraków Airport  został uruchomiony także nowy fragment płaszczyzny postojowej samolotów, o powierzchni ok. 2,1 ha, zrealizowany w ramach zadania inwestycyjnego pn. „Wykonanie robót budowlanych polegających na  rozbudowie płaszczyzny postojowej w części północnej w zakresie stanowisk postojowych dla statków powietrznych o kodzie C z możliwością ich odladzania”. W ramach rozbudowy płaszczyzny postojowej powstała nowa, wewnątrzpłytowa droga kołowania S (Sierra) oraz stanowiska postojowe dla samolotów o kodzie referencyjnym C o numerach 22, 23 i 24. W okresie zimowym nowa część płaszczyzny postojowej będzie wykorzystywana do odladzania statków powietrznych. Środki służące do odladzania, będą zbierane za pomocą sieci odwodnień liniowych i odprowadzane do zamkniętych zbiorników, zlokalizowanych w pobliżu stacji transformatorowej ST-12.