krakowairport.pl

Osoby niepełnosprawne i o ograniczonej sprawności ruchowej (PRM)


Osoby niepełnosprawne mają prawo do specjalnej asysty na terenie lotniska i podczas podróży lotniczej. Port lotniczy i linie lotnicze mają obowiązek udzielania osobom niepełnosprawnym bezpłatnej pomocy oraz zapewnienia im odpowiednich udogodnień na podstawie przepisów unijnych (rozporządzenie WE 1107 z dn. 5 lipca 2006). Na krakowskim lotnisku obsługą osób niepełnosprawnych i udzielaniem im pomocy zajmuje się agent handlingowy – firma Welcome Airport Services Sp. z o.o.

Na terenie lotniska funkcjonuje specjalna "niebieska ścieżka": system dedykowanych oznaczeń, a także paneli przywoławczych ułatwiający osobom niepełnosprawnym poruszanie się po lotnisku oraz dojazd do obiektów terminalowych.

Regulacje dotyczące charakteru i zakresu specjalnej asysty dla osób niepełnosprawnych, jaka jest zapewniona i udzielana na terenie Kraków Airport ujęte są w KODEKSIE DOBREGO POSTĘPOWANIA PRZY OBSŁUDZE OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH ORAZ OSÓB O OGRANICZONEJ SPRAWNOŚCI RUCHOWEJ PODRÓŻUJĄCYCH DROGĄ LOTNICZĄ.

Kodeks dobrego postępowania

Sekcja PRM

Tel: +48 12 639 30 64
E-mail: prm.krk@welcome-as.pl

 

Zobacz plan terminalu
 

O czym należy pamiętać rezerwując lot

Dokonując rezerwacji poinformuj linię lotniczą lub biuro podróży (za pomocą formularza rezerwacji, telefonicznie lub za pośrednictwem Internetu) o swoich szczególnych potrzebach i rodzaju niepełnosprawności. Umożliwi to wcześniejsze przygotowanie odpowiedniej pomocy i sprawną obsługę na terenie lotniska.

Personel dokonujący rezerwacji może zapytać między innymi o następujące kwestie:
  • rodzaj niepełnosprawności i w razie potrzeby jej medyczną nazwę
  • problemy z przemieszczaniem się
  • problemy z odbiorem komunikatów (wizualnych/głosowych) na terenie lotniska
  • rodzaje potrzebnej pasażerowi pomocy
  • rodzaj używanego sprzętu medycznego lub pomocniczego, jak np. wózek inwalidzki
  • lekarstwa zażywane w trakcie podróży
  • asysta psa przewodnika
  • specjalne wymagania dotyczące wyżywienia

 

Z/do lotniska
Taxi

W pobliżu wejść do terminalu znajdują się miejsca postojowe dla taksówek, umożliwiające wygodny dojazd i odjazd z terminalu. Przewoźnicy dysponują samochodami umożliwiającymi przewóz osób niepełnosprawnych, w tym poruszających się na wózkach inwalidzkich, a także przewóz samych wózków inwalidzkich.

 

Autobus miejski

Przystanek autobusów miejskich znajduje się w pobliżu wejścia do terminalu (część zachodnia), autobus przystosowany jest do przewozu osób niepełnosprawnych.

 

Parkingi
Parking lotniskowy ma specjalne miejsca przeznaczone dla pojazdów osób niepełnosprawnych. Miejsca te są oznaczone odpowiednimi symbolami i znajdują się blisko wejść do terminalu.
Informacja o parkingach
 
Dojście do terminalu
Szlak prowadzący do terminalu jest oznaczony piktogramami z symbolem osoby niepełnosprawnej w kolorze błękitnym. Dodatkowo w otoczeniu terminalu, jak i w jego wnętrzu zlokalizowane zostały punkty przywoławcze, które dają możliwość wezwania specjalnej asysty. Punkty te oraz wszystkie udogodnienia i usługi przeznaczone dla osób niepełnosprawnych są oznaczone takimi samymi piktogramami w kolorze błękitnym.
 
Pomoc przy odprawie
KONTROLA BEZPIECZEŃSTWA

Osoby niepełnosprawne podlegają kontroli bezpieczeństwa w takim samym zakresie, jak inni pasażerowie. Personel przeprowadzający kontrolę bezpieczeństwa jest odpowiednio przeszkolony w zakresie kontroli osób niepełnosprawnych. Pod warunkiem wcześniejszego zgłoszenia, pasażer niepełnosprawny ma prawo, aby przez cały czas pobytu na lotnisku i w trakcie odprawy towarzyszył mu jego pies-przewodnik. Prosimy o zapoznanie się przed podróżą z zasadami przewozu lekarstw, płynów oraz listą przedmiotów zabronionych do przewozu.

 

WEJŚCIE NA POKŁAD SAMOLOTU

Po przejściu kontroli bezpieczeństwa pasażerowie niepełnosprawni oczekują na wejście na pokład samolotu w salach odlotowych, w których znajdują się specjalnie przystosowane siedziska (miejsca zarezerwowane). W przejściu z sali odlotowej na pokład samolotu towarzyszy mu pracownik asysty. Od wejścia na pokład samolotu dalszej pomocy pasażerowi udziela personel linii lotniczej.

 

Infrastruktura dedykowana osobom niepełnosprawnym
Punkty przywoławcze "help point"

Punkt przywoławczy "help point" pozwala na bezpośrednie wezwanie przez osobę niepełnosprawną pracowników specjalnej asysty. Punkty te są wyraźnie oznaczone i rozmieszczone na terenie terminalu i dróg dojścia do terminalu w sposób dostępny dla osób niepełnosprawnych.

 

Specjalna asysta dla osób niepełnosprawnych

W terminalu znajduje się punkt pomocy dla osób niepełnosprawnych. W punkcie tym, oznaczonym odpowiednimi symbolami i wyposażonym w urządzenia przywoławcze, osoba niepełnosprawna może zgłosić swoje przybycie na lotnisko. Po zgłoszeniu pasażerem zajmuje się pracownik asysty, który pomaga mu w przejściu przez wszystkie procedury lotniskowe.

 

Automatyczne wezwanie pierwszej pomocy

Na terenie portu są rozmieszczone specjalne urządzenia, służące do automatycznego wezwania pierwszej pomocy w nagłych przypadkach przez 24h na dobę. Po naciśnięciu przycisku pierwszej pomocy w danym punkcie lotniska, zostaje wezwany dyżurujący na lotnisku zespół ratowniczy. Urządzenia są oznaczone kolorem czerwonym.

Wizualno - dźwiękowy system informacji lotniskowej

Informacje o lotach oraz inne komunikaty w terminalu pojawiają się w formie wizualnej na ekranach oraz w formie dźwiękowej za pośrednictwem systemu nagłośnienia lotniska.

 

Miejsca zarezerwowane

Na terenie portu lotniczego znajdują się miejsca zarezerwowane, zaprojektowane z myślą o osobach niepełnosprawnych. Stanowią one udogodnienie dla pasażerów oczekujących na odprawę lub kolejny etap podróży.

Przystosowane toalety

Na terenie lotniska Kraków Airport znajdują się specjalnie oznaczone toalety przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.
 

Telefony

W części ogólnodostępnej terminalu znajdują się telefony przystosowane do użytku osób niepełnosprawnych.

Windy

Wszystkie windy na lotnisku są przyjazne osobom niepełnosprawnym, posiadają informację wizualną, umożliwiają komfortowe przemieszczanie się pomiędzy poziomami terminalu.
 

 

Służby lotniska

Specjalna asysta dla osób niepełnosprawnych

Na życzenie pasażera niepełnosprawnego, podczas pobytu na terenie lotniska pasażerowi towarzyszy przeszkolony w tym celu pracownik asysty. Aby skorzystać z pomocy specjalnej asysty, pasażer powinienem przywołać ją za pomocą jednego z punktów przywoławczych rozmieszczonych przed wejściami do terminalu, na jego terenie oraz na parkingu, lub zgłosić się bezpośrednio w wyznaczonych punktach, znajdujących się na terenie obiektu terminalowego. Przywołany pracownik asysty udziela wszelkiej pomocy osobie niepełnosprawnej od momentu przybycia do portu lotniczego, w trakcie oczekiwania na odprawę biletowo-bagażową, jak również podczas odprawy, aż do wejścia na pokład samolotu.

 

Słuzba "Need Help"

Pracownicy portu lotniczego służą pomocą w części ogólnodostępnej terminalu każdemu pasażerowi, w tym również osobom niepełnosprawnym. Pracownicy pośredniczą też w kontakcie z sekcją osób niepełnosprawnych, udzielają wstępnych informacji dotyczących podróży oraz zasad asysty.

 
Kontrola bezpieczeństwa
Osoby niepełnosprawne podlegają kontroli bezpieczeństwa w takim samym zakresie, jak inne osoby. Personel przeprowadzający kontrolę bezpieczeństwa jest odpowiednio przeszkolony w obchodzeniu się z osobami niepełnosprawnymi. Pod warunkiem wcześniejszego zgłoszenia, pasażer niepełnosprawny ma prawo, aby przez cały czas pobytu na lotnisku i w trakcie odprawy towarzyszył mu jego pies przewodnik. W ramach udogodnień m.in. dla osób niepełnosprawnych utworzone zostało dodatkowe przejście do kontroli bezpieczeństwa o nazwie Special Service Line. Przejście pozwala na skrócenie czasu oczekiwania na kontrolę bezpieczeństwa, a tym samym na zwiększenie komfortu pasażerów wymagających szczególnej opieki.
 
Wejście na pokład samolotu
Po przejściu kontroli bezpieczeństwa pasażerowie niepełnosprawni oczekują na wejście na pokład samolotu w gate'ach, w których znajdują się specjalnie przystosowane siedziska (miejsca zarezerwowane). W przejściu z gate'u na pokład samolotu towarzyszy mu pracownik asysty. Wszystkie osoby niepełnosprawne, które wymagają asysty są odprawione jako pierwsze. Od wejścia na pokład samolotu dalszej pomocy pasażerowi udziela personel linii lotniczej.