O spółce

Historia lotniska

Krakowskie lotnisko przeszło drogę od małego, wyłącznie wojskowego portu lotniczego, wchodząc w dwudziesty pierwszy wiek jako największe lotnisko regionalne w kraju.

Port dzisiejszy sukces zawdzięcza w dużej mierze zmianom polityczno – gospodarczym: Polska przystąpiła do Unii Europejskiej, nastąpiło otwarcie przestrzeni powietrznej i wejście tanich przewoźników. Ale najważniejsze dla sukcesu krakowskiego lotniska jest otwarcie na przyszłość przy jednoczesnym czerpaniu z doświadczeń wielu specjalistów, od pięćdziesięciu lat budujących najwyższe standardy obsługi przewoźników i pasażerów.

  • 1964

    Udostępnienie przez władze wojskowe 10 ha terenu na potrzeby przyszłego, cywilnego użytkownika oraz udzielenie pozwolenia na korzystanie z urządzeń lotniskowych.

    Lądowanie pierwszego rejsowego samolotu Polskich Linii Lotniczych LOT

  • 1966

    Pierwsza zagraniczna wizyta głowy państwa, Szachinszacha Iranu Mohammeda Rezy Pahlawi z małżonką, na krakowskim lotnisku.

    Oddanie do użytku nowoczesnego pawilonu dworca pasażerskiego.

  • 1971

    Remont pasa startowego.

  • 1989

    Rozpoczęcie budowy dworca lotniczego.

  • 1993

    Otwarcie terminalu pasażerskiego przystosowanego do obsługi ruchu międzynarodowego.

  • 1995

    Uroczyste nadanie krakowskiemu lotnisku imienia Jana Pawła II.

    Zakończenie generalnego remontu drogi startowej i oddanie jej do użytkowania.

  • 2000

    Otwarcie terminalu cargo służącego do składowania i spedycji towarów.

    Oddanie do użytku parkingu dla samochodów i autokarów na 756 miejsc parkingowych.

    Powstanie strefy wolnocłowej.

  • 2001

    Oddanie do użytku nowego modułu terminalu międzynarodowego, zwiększającego dwukrotnie dotychczasową kubaturę terminalu. Przepustowość lotniska osiąga poziom 1,3 mln rocznie.

    Województwo Małopolskie staje się obok gminy miejskiej Kraków oraz gminy Zabierzów kolejnym komunalnym wspólnikiem spółki.

    Uruchomienie executive lounge czyli luksusowej poczekalni dla pasażerów I klasy.

  • 2002

    • Oddanie do użytku kolejnej część międzynarodowego terminalu pasażerskiego, w której zlokalizowana zostaje hala odlotów.
    • Lotnisko w Balicach zostaje głównym portem regionalnym w Polsce.

  • 2003

    • Rozbudowa płyty postojowej o powierzchni 90 tys. metrów kwadratowych, która pomieści 17 maszyn średniej wielkości, oraz kilka awionetek.
    • Spółka zarządzająca lotniskiem zostaje członkiem Światowej Rady Portów Lotniczych – Airport Council International (ACI).
    • Po raz pierwszy zostaje obsłużonych ponad pół miliona pasażerów.

  • 2004

    • Pojawienie się pierwszych przewoźników niskokosztowych.
    • Swoją bazę w Krakowie otwiera linia SkyEurope.
    • Lotnisko jako jedno z trzech w Polsce, zostaje wyznaczone do obsługi ruchu według układu z Schengen.
    • Rozpoczęcie kolejnego etapu rozbudowy terminalu - drugiego skrzydła terminalu pasażerskiego.

  • 2005

    • Lotnisko zostaje wpisane do rejestru lotnisk cywilnych.
    • Dostosowaniu lotniska do wymogów układu z Schengen. Dwukrotne powiększenie powierzchni poczekalni dla pasażerów, po odprawie bagażowej i paszportowej. Powstanie nowej bagażowni, stanowisk do odpraw bagażowych oraz nowych punktów kontroli paszportowej.
    • Wzrost ruchu pasażerskiego o 88,5 procent.

  • 2006

    • Uruchomienie pierwszego w Polsce połączenia kolejowego pomiędzy centrum Krakowa a Kraków Airport.
    • Wmurowanie kamienia węgielnego pod budowę nowej strażnicy Lotniskowej Służby Ratowniczo – Gaśniczej.
    • Ukazanie się pierwszego, bezpłatnego numer lotniskowego magazynu AIRGATE.
    • Po raz pierwszy obsłużono ponad 2 mln pasażerów.

  • 2007

    • Wyodrębnienie obsługi krajowego ruchu lotniczego z terminalu międzynarodowego i przeniesienie do nowego terminalu.
    • Otwarcie strefy Schengen terminalu międzynarodowego.
    • Przystąpienie krakowskiego lotniska do programu badania jakości usług (Airport Services Quality – ASQ), prowadzonego przez Światową Radę Portów Lotniczych (ACI).
    • Uruchomienie pionierskiego programu Potrzebujesz Pomocy/ Need Help?
    • Wprowadzenie nowej identyfikacji wizualnej lotniska. Logo krakowskiego lotniska zostają dmuchawce. Zaczyna również funkcjonować skrócona nazwa portu "Kraków Airport”.
    • Po raz pierwszy obsłużono ponad 3 mln pasażerów.
    • Uruchomienie Business Lounge w strefie Schengen

  • 2008

    • Do użytku zostaje oddany budynek BAT, obecnie siedziba władz spółki zarządzającej lotniskiem.
    • Zostaje otwarty nowy taras widokowy w terminalu międzynarodowym.

  • 2009

    • Rusza Program grantowy „Wspieramy Sąsiadów”.
    • Rozpoczęcie budowy łącznika pomiędzy pasem startowym a płytą postojową wraz z trzema nowymi miejscami postojowymi.

  • 2010

    • Otwarcie parkingu wielopoziomowego zlokalizowanego naprzeciwko terminala międzynarodowego.
    • Zakończenie budowy łącznika pomiędzy płytą postojową a drogą startów i lądowań.
    • Modernizacja salonu VIP.
    • Uruchomienie systemu świetlnego wskaźnika kąta schodzenia PAPI oraz systemu podświetlanych znaków pionowych.

  • 2011

    • Zamontowanie systemu precyzyjnego podejścia do lądowania ILS.
    • Wydanie przez Wojewodę Małopolskiego pozwolenia na budowę i rozbudowę terminalu pasażerskiego oraz wewnętrznego układu komunikacyjnego krakowskiego lotniska.
    • Wprowadzenie nowej usługi „Wycieczki po lotnisku” – odpłatnego zwiedzania części ogólnodostępnej lotniska.

  • 2012

    • Przejęcie przez spółkę zarządzającą lotniskiem Kraków Airport obsługi informacji lotniskowej.
    • Otwarcie nowego regularnego połączenia Kraków – Moskwa.
    • Uruchomienie własnej sieci taksówkowej.
    • Przygotowanie i obsługa emisji obligacji spółki o wartości do 615 mln zł, umożliwiających rozbudowę krakowskiego lotniska.

  • 2013

    Rozpoczęcie procesu inwestycji Kraków Airport 2015.

    Uzyskanie uprawnienia LVTO (Low Visibility Take-Off) pozwalające na wykonywanie startów w warunkach ograniczonej widzialności.

    Otrzymanie przez Kraków Airport prestiżowej nagrody The Routes Airport Marketing Awards 2013 za działania marketingowe wspierające rozwój siatki połączeń.

    Otwarcie bazy irlandzkiego przewoźnika Ryanair.

    Przejęcie przez Służbę Ochrony Lotniska obowiązków Straży Granicznej w zakresie kontroli pasażerów przy odprawie.

    W Kraków Airport obsłużono rekordową liczbę 3 647 616 pasażerów.

    Uzyskanie przez Kraków Airport zezwolenia na obsługę naziemną na lotnisku użytku publicznego Kraków-Balice w zakresie obsługi płytowej obejmującej transport załogi i pasażerów pomiędzy statkiem powietrznym a terminalem - rozszerzenie zakresu realizacji usługi VIP (transport pasażerów najwyższej klasy limuzynami - BMW S7)

  • 2014

    Podpisanie przez Marszałka Województwa Małopolskiego oraz Zarządu Kraków Airport umowy na dofinansowanie budowy wewnętrznego układu komunikacyjnego krakowskiego portu lotniczego.

    Ogłoszenie przez irlandzkiego przewoźnika Ryanair otwarcia połączeń krajowych na trasie Kraków – Gdańsk.

    Oddanie nowej części terminalu międzynarodowego, w której odbywać będzie się obsługa ruchu przylotowego (planowane: koniec roku 2014).

    Oddanie do użytku hotelu Hilton Garden Inn (planowane: jesień 2014) .  

Galeria