krakowairport.pl

string(7034) " 015/A/NBP/2021 2021-01-25 bat (Tajlandia) 1 THB 0,1247 dolar amerykaski 1 USD 3,7402 dolar australijski 1 AUD 2,8886 dolar Hongkongu 1 HKD 0,4825 dolar kanadyjski 1 CAD 2,9417 dolar nowozelandzki 1 NZD 2,6950 dolar singapurski 1 SGD 2,8180 euro 1 EUR 4,5436 forint (Wgry) 100 HUF 1,2715 frank szwajcarski 1 CHF 4,2160 funt szterling 1 GBP 5,1141 hrywna (Ukraina) 1 UAH 0,1327 jen (Japonia) 100 JPY 3,6035 korona czeska 1 CZK 0,1740 korona duska 1 DKK 0,6107 korona islandzka 100 ISK 2,8940 korona norweska 1 NOK 0,4407 korona szwedzka 1 SEK 0,4515 kuna (Chorwacja) 1 HRK 0,6005 lej rumuski 1 RON 0,9320 lew (Bugaria) 1 BGN 2,3231 lira turecka 1 TRY 0,5046 nowy izraelski szekel 1 ILS 1,1415 peso chilijskie 100 CLP 0,5140 peso filipiskie 1 PHP 0,0778 peso meksykaskie 1 MXN 0,1873 rand (Republika Poudniowej Afryki) 1 ZAR 0,2456 real (Brazylia) 1 BRL 0,6842 ringgit (Malezja) 1 MYR 0,9248 rubel rosyjski 1 RUB 0,0496 rupia indonezyjska 10000 IDR 2,6678 rupia indyjska 100 INR 5,1256 won poudniowokoreaski 100 KRW 0,3391 yuan renminbi (Chiny) 1 CNY 0,5772 SDR (MFW) 1 XDR 5,3906 "
5,11 PLN 4,54 PLN 3,74 PLN

Podsumowanie 2020 roku w Kraków Airport

Publish date

11.01

2021

Jak co roku, tym razem jednak pamiętając o obostrzeniach sanitarnych, spotkaliśmy się, aby podsumować 2020 r. Gościem Zarządu Kraków Airport był pan Andrzej Adamczyk, Minister Infrastruktury.

Kraków Airport obsłużyło w 2020 roku 2 592 972 pasażerów,  czyli 69% (5 817 904 pasażerów) mniej w stosunku do 2019 roku.

 

Z powodu pandemii rok 2020 stał się wyjątkowo trudnym dla krakowskiego lotniska, ale także dla całej branży lotniczej i turystycznej. To czas zmagań z „niewidzialnym wrogiem”, który zweryfikował plany rozwijania atrakcyjnej siatki połączeń w Kraków Airport i całej branży. Przed wystąpieniem pandemii krakowskie lotnisko obsługiwało ponad 8 milionów pasażerów w kwietniu 2020 obsłużyliśmy tylko 52 pasażerów, co wyraźnie wskazuje na ogrom strat dla lotniska. Obecny 2021 ma będzie czasem jeszcze większych wyzwań: odbudowy zaufania do podróży lotniczych i odbudowa potencjału lotniska. To także konsekwentna realizacja Planu Inwestycyjnego na kolejne lata.” – powiedział Radosław Włoszek, Prezes Zarządu Kraków Airport.

 

Koronawirus nie zatrzymuje polskich inwestycji – dotyczy to dróg, kolei i lotnisk. Kraków Airport przedstawia ambitne plany na przyszłość. Jest to szansa na dalszy dynamiczny rozwój tego lotniska, a wraz z nim całego regionu.” – powiedział Andrzej Adamczyk, Minister Infrastruktury.

 

Kraków Airport jest pierwszym portem regionalnym, który ma zatwierdzony Plan Generalny już po decyzji o budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego. To strategia, która wyznacza kierunek naszego rozwoju na co najmniej dwie dekady. Z długofalowych, strategicznych planów nie wycofujemy się także dzisiaj, w dobie największego w historii kryzysu branży lotniczej, chociaż trzeba zakładać możliwą weryfikację harmonogramów realizacji poszczególnych inwestycji zgodnie z prognozami ruchu pasażerskiego. Rozwój Kraków Airport wpłynie na poprawę koniunktury gospodarczej Krakowa i Małopolski, stanie się źródłem silnego impulsu po pandemii zapewniającego miejsca pracy w naszym regionie oraz przyczyniającego się do ożywienia branży turystycznej Także organizacja różnych międzynarodowych wydarzeń takich jak zbliżające się Igrzyska Europejskie w 2023 roku, będą wpływać na zwiększenie ruchu lotniczego do Krakowa i Małopolski.” – dodał Radosław Włoszek, Prezes Zarządu Kraków Airport.


PODSUMOWANIE 2020 ROKU

 

Początki pandemii

Od początku 2020 roku Kraków Airport na bieżąco współpracuje z Głównym Inspektorem Sanitarnym, stosuje się do wszystkich rozporządzeń Ministerstwa Infrastruktury oraz do zaleceń Urzędu Lotnictwa Cywilnego. 15 marca zamknięto granice i wprowadzono zawieszenie wykonywania połączeń w ruchu lotniczym. Po tej dacie z Kraków Airport wykonywane były tylko połączenia o statucie rescue flight, a lotnisko przygotowywane zostało do wprowadzenia nowych zasad sanitarnych. Dowodem na to, że Kraków Airport w dobie pandemii pozostawał i pozostaje w czołówce najlepszych lotnisk świata dbających o najwyższe standardy bezpieczeństwa i zdrowia pasażerów, było przyznanie Kraków Airport, jako pierwszemu portowi lotniczemu w Polsce, ACI Airport Health Accreditation. Akredytacja przyznawana przez Airports Council International (Międzynarodową Radę Portów Lotniczych) dotyczy przede wszystkim takich obszarów jak: technologia sprzątania, dezynfekcja, stosowanie zasad dystansu społecznego, zabezpieczenie personelu lotniska, sposobu informowania o zasadach sanitarnych oraz innych udogodnień dla pasażerów. Według przeprowadzonych badań, aż 90% pasażerów pozytywnie ocenia wprowadzone w Kraków Airport zasady sanitarne.

 

Wakacje w Kraków Airport

W czerwcu nastąpiło przywrócenie najpierw krajowego ruchu pasażerskiego, a następnie ruchu lotniczego w ramach granic wewnętrznych Unii Europejskiej. W tym roku podróż na wakacje z/do Kraków Airport przebiegała w innej rzeczywistości niż zawsze. Pasażerowie żegnali się z odprowadzającymi przed terminalem /wejście do terminalu było możliwe tylko po okazaniu karty pokładowej/, tuż przed wejściem zobowiązani byli do mierzenia temperatury, a także do noszenia maseczek na terenie lotniska i na pokładach samolotów. Mimo reżimu sanitarnego radość z podróżowania po okresie lockdownu sprawiła, że terminal znowu zapełnił się pasażerami. Od lipca do września otwarto nowe połączenia wakacyjne w ramach akcji #LOTnaWakacje oraz wznowiono ruch do 23 krajów: Belgia / Finlandia / Islandia / Szwajcaria / Bułgaria / Francja / Malta / Szwecja / Chorwacja / Grecja / Niemcy / Ukraina / Cypr / Hiszpania / Norwegia / Wielka Brytania / Czarnogóra / Holandia / Portugalia / Włochy / Dania / Irlandia / Stany Zjednoczone. Od lipca do września Kraków Airport obsłużył ponad 760 tysięcy pasażerów.

 

Nowe połączenia

W lipcu AirFrance uruchomił bezpośrednie loty na lotnisko im. Charles’a de Gaulle’a do Paryża, jedno z najbardziej oczekiwanych połączeń do stolicy Małopolski. W grudniu Luxair Luxembourg Airlines zainaugurował połączenie #PROSTOzKRAKOWA do Luksemburga.

 

Trudna jesień i zima w Kraków Airport

25 października wszedł w życie zimowy rozkład lotów w Kraków Airport. Według planów pasażerowie krakowskiego lotniska mieli skorzystać z 90 połączeń #PROSTOzKRAKOWA do 65 portów lotniczych. Krakowskie lotnisko na bieżąco wdrażało aktualizowane przez Radę Ministrów RP wytyczne dotyczące ograniczeń, mające zapewnić zapobieganie rozprzestrzenianiu się COVID-19. Obecnie dostęp do terminala pasażerskiego mają wszyscy pasażerowie oraz osoby odprowadzające czy witające, po wcześniejszym poddaniu się pomiarowi temperatury. Utrzymany jest obowiązek zakrywania ust i nosa nie tylko w terminalu, ale na terenie całej infrastruktury lotniska tj. parkingów, dróg prowadzących do terminalu i Wewnętrznego Układu Komunikacyjnego.

 

Inwestycje w Kraków Airport

W dniu 29.10.2020 krakowskie lotnisko otrzymało pozwolenie na realizację zadania inwestycyjnego:
„Budowa budynku magazynowego Cargo wraz z częścią biurową oraz zagospodarowaniem terenu w Międzynarodowym Porcie Lotniczym im. Jana Pawła II Kraków-Balice sp. z o. o.”. Większy i nowocześniejszy terminal pozwoli spełnić wymagania ruchu cargo oraz umożliwi oddalenie ruchu samochodów ciężarowych od bezpośredniego otoczenia terminala pasażerskiego. W ostatnich dniach grudnia został ogłoszony przetarg na realizację tej inwestycji.

 


WYZWANIA I PLANY 2021

 

Prognoza ruchu pasażerskiego 2021

Działania całej branży zapewnianiające bezpieczeństwo podróży, w tym także sanitarne, zmierzają do wypracowania jednolitych standardów, które pozwolą odbudować rynek przewozów lotniczych i turystykę po okresie pandemii. Warunkiem koniecznym jest jednak pełne lub częściowe otwarcie branży turystycznej, a także efektywne rozpowszechnienie szczepionki. Według analiz rynku lotniczego w 2021 roku możemy spodziewać się w Kraków Airport 4 250 645 pasażerów. Niezależne badania organizacji lotniczych takich jak IATA czy ACI potwierdzają, że pasażerowie po uspokojeniu sytuacji związanej z pandemią, będą chcieli korzystać z podróży lotniczych. Wspólna polityka międzynarodowa i regulacje w zakresie otwierania granic dla podróży lotniczych mają być gwarancją tej prognozy.

 

Plany inwestycyjne 2021

W obliczu obserwowanej, znaczącej skali strat miasta i regionu – skutecznym lekarstwem na kryzys będą kolejne inwestycje. Lotnisko trzeba modernizować, bo jest efektywnym narzędziem rozwoju gospodarczego Małopolski, zatem w dobie największego w historii kryzysu wciąż aktualne pozostają strategiczne plany inwestycyjne zawarte w Planie Generalnym lotniska Kraków/Balice. Nie możemy zapominać, że port w podkrakowskich Balicach służy także obronności naszego kraju.


W grudniu 2020 r. organy korporacyjne spółki zatwierdziły Plan Inwestycyjny Międzynarodowego Portu Lotniczego na lata 2020 –2028 r,. który został opracowany na podstawie zatwierdzonego przez Ministra Infrastruktury Planu Generalnego lotniska Kraków – Balice.
Kluczowe zadania inwestycyjne:

  • Nowa droga startowa
  • Rozbudowa płyty postojowej dla samolotów w części zachodniej
  • Budowa nowego terminala cargo
  • Rozbudowa terminala pasażerskiego
  • Rozbudowa wewnętrznego układu komunikacyjnego
    oraz budowa parkingu wielopoziomowego